۱۵ درصد منابع بانک کشاورزی به زنجیره تولید اختصاص یافت

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
  • بازدید : ۵۴۵
عضو هیات مدیره بانک کشاورزی گفت: بانک کشاورزی ۱۵ درصد از منابع سال جاری را به موضوع زنجیره‌‌های تولید اختصاص داد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزای فارس، حشمت الله نظری، عضو هیات مدیره بانک کشاورزی امروز در پنجمین کنگره علوم ترویج و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایران و اولین کنفرانس بین‌المللی خدمات مشاوره‌ای روستایی در آسیا و اقیانوسیه (تسهیل اطلاعات و نوآوری‌ها برای توانمندسازی بهره‌برداران خانوادگی) گفت:‌ بعد از دو سال تلاش، بانک کشاورزی روز شنبه گذشته موفق به افتتاح چهارمین مرکز تعالی بانوان اتحادیه آپراکا در ایران شد.
وی افزود: آپراکا قبلا سه مرکز بین‌المللی بانک‌داری خرد، اسلامی و پیوندی داشت که با راه‌اندازی این مرکز چهارمین مرکز بین‌المللی اتحادیه آپراکا در ایران افتتاح شد.
عضو هیات مدیره بانک کشاورزی تصریح کرد:‌سال 2014 سال کشاورزی خانوادگی است و سازمان ملل متحد آن را با نام بین‌المللی کشاورزی خانوادگی نامگذاری کرده است.
نظری اظهار داشت:‌ بانک کشاورزی با سابقه 81 ساله فعالیت در رابطه با توسعه کشاورزی همواره در ایران فعالیت کرده است.
وی اظهار داشت: از کل جمعیت دنیا 3 میلیارد نفر در روستاها و 2.5 میلیارد نفر در بخش کشاورزی فعالیت می‌کنند و از 570 میلیون واحدهای کشاورزی دنیا 500 میلیون واحد را کشاورزی خانوادگی تشکیل می‌دهد.
عضو هیات مدیره بانک کشاورزی بیان داشت: به لحاظ مساحت در آسیا و اقیانوسیه 85 درصد از مساحت کشاورزی به کشاورزی خانوادگی و 83 درصد از آمریکای شمالی و مرکزی، 68 درصد از اروپا و 62 درصد از آفریقا به کشاورزی خانوادگی اختصاص دارد.
وی افزود: در ایران از 4.5 میلیون بهره‌بردار کشاورزی بیش از 96 درصد کشاورزان خرده‌پا هستند و به دلیل خشکسالی و مشکلات کشاورزی خیلی از نقاط روستایی ایران خالی از سکنه و در حال مراجعت به شهرها هستند.
وی افزود: هر کاری که برای کشاورزی خانوادگی انجام دهیم سود آن برای کشور و نسل بعد است.
نظری با بیان اینکه سرمنشاء کشاورزی ایران از کشاورزی خانوادگی شروع شده است اظهار داشت:‌ بافت کشاورزی سنتی ما کشاورزی خانوادگی است و زنان و جوانان مشارکت فعالی در کشاورزی خانوادگی دارند.
وی افزود: عدم توجه به کشاورزی خانوادگی موجب بروز چالش‌های بزرگی می‌شود که یکی از آنها خالی شدن روستاها است.
نظری بیان داشت:‌ تلاش بانک کشاورزی این است که از واحدهای کوچک کشاورزی خانواده حمایت کند.
عضو هیات مدیره بانک کشاورزی اظهار داشت:‌ اتحادیه اروپا از سال 1962 یک خط مشی مشترک دارد و بعد از یکپارچه شدن اروپا آن خطی مشی را برای کل اروپا اجرا کرده و اهداف آن فراهم سازی سطح مناسب استانداردهای زندگی برای کشاورزان اروپایی و تامین نیاز غذایی جمعیت 750 میلیونی مردم اروپا است.
وی اظهار داشت: رشد فراگیر همه ارکان اقتصادی و اجتماعی مورد توجه اتحادیه اروپاست اما مهمتر از آن توجه به تحقیق و فناوری است که 4.5 میلیارد یورو از بودجه تا سال 2020 به این امر اختصاص یافته است.
وی اظهار داشت: پایین‌ترین اولویت چالشی برای کشاورزان خانوادگی در اتحادیه اروپا دستیابی به منابع مالی است در حالی که این موضوع برای کشاورزان خانوادگی ایرانی بزرگترین چالش به شمار می‌رود.
عضو هیات مدیره بانک کشاورزی تصریح کرد: در اتحادیه اروپا 6 درصد کشاورزان زیر 35 سال و یک دوم بالای 65 سال سن دارند و این موضوع یک چالش برای اتحادیه اروپا محسوب می‌شود که ایران نیز با این موضوع درگیر است.
نظری بیان داشت: در بانک کشاورزی می‌توان راهکارها و اقدامات نهادی برای بازاررسانی‌،خدمات رسانی‌، حمل و نقل، ایجاد اشتغال و ایجاد ارزش افزوده ایجاد کرد که در سال جاری بانک کشاورزی 15 درصد از منابع را به موضوع زنجیره‌های تولید اختصاص داده است.
وی افزود: همچنین برای جوانان و فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی یک منابع پیش‌بینی شده که بدون تضامین آن را دریافت کنند.
نظری با اشاره به کاهش نرخ تسهیلات بخش کشاورزی از 22 به 17 درصد گفت: این موضوع به عنوان یک یارانه برای کشاورزان خانوادگی به شمار می‌رود و بانک کشاورزی در جهت حمایت از این بخش به کمک دولت این تصمیم را اتخاذ کرده است.
وی با اشاره به اینکه بانک‌ها معمولا 25 درصد از منابع خود را به بخش کشاورزی اختصاص می‌دهند گفت: علیرغم این که بر اساس قانون 75 درصد از منابع بانک کشاورزی به بخش کشاورزی اختصاص دارد این بانک 90 درصد از منابع خود را بخش کشاورزی اختصاص داده است.
عضو هیات مدیره بانک کشاورزی بیان داشت: بانک کشاورزی همچنین پیشنهاداتی را در آستانه تدوین بودجه 94 به مجلس ارائه داده و امیدواریم تا این پیشنهادات مورد تایید قرار گیرد.

خبرگزاری فارس – 93/6/12

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.