اصول بهسازى وضد عفونى در مرغدارى

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
  • بازدید : ۱۱۵۵
اصول بهسازى وضد عفونى در مرغدارى
از دکتر محمدرضا عابدینى
عفونت و بیمارى همیشه یکى از معضلات مهم در صنعت مرغدارى بوده است خوشبختانه آلودگیهاى میکروبى را مى توان با رعایت اصول پیشگیرى و کاربرد معیارهاى مدیریتى کنترل نمود .بطور معمول ضد عفونى(Disinfection)به مفهوم نابودى عوامل بیماریزا در محیط است در صورتیکه بهسازى (Sanitation)کیفیت پاکسازى محیط مى باشد .
کاهش بار عوامل بیماریزا در محیط مرغدارى موجب کاهش خطر بیمارى مى شود.مواد ضد عفونى عوامل شیمیایى هستند که مى توانند به هنگام تماس موجب نابودى میکرو ارگانیسمها شوند.پاکسازى قبل از انجام عمل ضد عفونى موجب بهتر در معرض قرار گرفتن میکروبها در برابر مواد ضدعفونى شده و موجب نابودى سریعتر آنها مى گردد.
رعایت نکات زیر در انجام پاکسازى و ضد عفونى بسیار حائز اهمیت است :
الف)پاکسازى :
۱. کلیه وسایل قابل انتقال را به بیرون از سالن منتقل کنیید.
۲. تمامى خوراک , بستر و کود باقى مانده از دوره قبلى را از سالن خارج نمایید.
۳. گرد و غبار و تمامى مواد باقى مانده در سالن با استفاده از جارو پاک کنیید .
۴. با استفاده از آب و مواد پاک کننده تمامى سطوح را شستشو نمایید در این مورد استفاده از اسپرى فشار قوى مى تواند مفید واقع شود .
۵. تمامى مواد پاک و باقى مانده مواد آلى را از سطوح مورد نظر آبکشى نمایید.
ب)ضد عفونى
۱. سالن را با یک روش مقتضى از قبیل اسپرى , پاشیدن وغیره با استفاده از ماده مناسب ضد عفونى کنیید .
۲. اجازه دهید ماده ضد عفونى مورد استفاده کاملا خشک شود.
۳. جهت حصول نتیجه مطلوب, مجدداً از ماده ضد عفونى را استفاده کرده و براى دومین بار اجازه دهید خشک شود .
۴. به منظور ممانعت از ایجاد مقاومت میکروبى بهتر است در دفعات متوالى از مواد ضد عفونى مختلف استفاده گردد.
۵. بستر را که از مواد مرغوب تهییه شده است در سالن پهن نمایید .
۶. آبخورى, دانخورى و سایر تجهیزات مورد نیاز را که قبلا در خارج از سالن کاملا تمیز, ضد عفونى , آبکشى و خشک شده اند وارد سالن نمایید .
۷. با استفاده از گاز فرمالدئید سالن را کاملا دود داده و پس از ۲۴ ساعت گاز را کاملا تخلیه نمائید.
نکات حائز اهمیت در انتخاب مواد ضد عفونى
اثر کشنده مواد ضد عفونى براى عوامل بیماریزاى گوناگون از قبیل باکتریها, ویروس ها, قارچها و تک یاخته متفاوت بوده و بستگى به ترکیب شیمیایى ماده ضد عفونى و ساختار میکروارگانیسم دارد. به هنگام تهیه مواد ضد عفونى نکاتى از قبیل قیمت, طیف اثر, میزان فعالیت در حضور مواد آلى, سمیت, ماندگارى, اثر خورندگى, حلالیت, زمان و دماى اثر گذارى را در انتخاب خود لحاظ نمایید.
اهمیت نسبى این ویژگیها بستگى به وضعیت و شرایط مورد استفاده دارد اما طیف اثر و میزان سمیت از فاکتورهاى بسیار مهم در انتخاب مواد ضد عفونى هستند .به یاد داشته باشید هیچ ماده ضد عفونى بلافاصله عمل نمى کند و تمامى این مواد جهت بر جاى گذاشتن تاثیر لازم نیاز به مقادیر مشخص و زمان لازم دارند .دما و غلظت مواد ضدعفونى در میزان نابودى میکروارگانیسم ها موثر هستند .استفاده از غلظت توصیه شده ماده ضد عفونى بسیار مهم بوده و همچنین ثابت شده است با افزایش دما تاثیر مواد ضد عفونى افزایش مى یابد .
تمامى مواد ضد عفونى در حضور مواد آلى اثر خود را به میزان زیادى از دست میدهند و این امر به این معنى است نباید سطوح کثیف را ضد عفونى نمود.مواد آلى از طریق ایجاد پوشش در اطراف عوامل بیماریزا و جلو گیرى از تماس ماده ضد عفونى, تشکیل پیوند هاى شیمیایى با مواد ضد عفونى و غیر فعال کردن آنها علیه میکروب و یا انجام واکنش شیمیایى و خنثى کردن ماده ضد عفونى ,موجب کم اثر شدن یا بى اثر شدن مواد ضد عفونى مى شوند .بنا براین مجددا یادآورى مى شود پاکسازى سالن مرغدارى پیش از استفاده از عوامل ضد عفونى یک اصل ضرورى است .

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.