مقابله با گرمای محیط در مزارع پرورش طیور تخمگذار

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
  • بازدید : ۹۷۳
مقابله با گرمای محیط در مزارع پرورش طیور تخمگذار
علیرضا گائینی
معرفی :
راه اندازی و بازدید مجدد تهویه ها و سیستمهای خنک کننده در مرغداری های کشور ، یادآور این نکته است که صنعت طیور آرام آرام خود را برای تجربه گرمای احتمالی تابستان امسال آماده میسازد . گرمایی که بطور حتم بر میزان و همچنین کیفیت تولید تخم مرغ تاثیرات بسیاز زیادی را خواهد گذاشت .
اما در این بین ، متخصصین امر و صاحبنظران صنعت طیور ، پیشنهاداتی را جهت مقابله با این گرما ارائه داده اند . در این نوشته سعی بر آن شده است تا بخشی از چنین نظراتی را با هم مرور نمائیم :
*سیستمهایی که مبتنی بر پدهای خنک کننده میباشند را به خوبی بازبینی نمائید . چنین بازدیدی علاوه بر تاسیسات ، شامل عملکرد مناسب نیز میباشد . تحت چنین شرایطی ، نازلهای آب در این سیستمها بایستی بخوبی تمییز شده و کارکرد مناسب آنها مورد بررسی قرار گیرد . در این سیستمها بازبینی پمپ ها ، اتصالات ، لوله ها ، ترموستات ها ، سیم پیچی ها و منابع تامین کننده جریان برق از اهمیت ویژه ایی برخوردار میباشند .
*پیشنهاد میشود که منابع تامین کننده برق اضطراری مرغداریها حداقل هر هفته و هربار به مدت 15 دقیقه با حداکثر توان بکار گرفته شوند . چنین کاری ، سبب اطمینان از عدم نقص سیستمهای فوق بوده و شما را از عملکرد مناسب مطمئن خواهد ساخت . در حال حاضر ، در کشور ما چنین سیستمهایی عموما با سوختهای فسیلی راه اندازی میشوند . بنابراین ، اطمینان از میزان سوخت کافی نیز از اهمیت ویژه ایی برخوردار است . منظور از سوخت کافی تحت چنین شرایطی ، میزانی از سوخت میباشد که چنین سیستمهایی را حداقل به مدت 48 ساعت پشتیبانی نماید . توجه داشته باشید که عدم توانایی در تامین برق مزرعه تحت شرایط اضطراری ، صدمات جبران ناپذیری را به شما وارد خواهد آورد .
*در سالنهای بسته پرورش طیور صنعتی ، بازبینی ترموستاتها ، هواکشها ، کنترل کننده های محیطی و اخطار دهنده ها را پیش بینی میکنند . بطور حتم ، تمامی ما از زیانهایی که بدلیل عملکرد ناناسب چنین سیستمهایی دچار یک مزرعه میشود مطلع هستیم .
محاسبه و تنظیم جیره غذایی و میزان آب آشامیدنی :
توجه داشته باشید که فرمولاسیون دان مصرفی در شرایط گرما از اهمیت ویژه ایی برخوردار میباشد . اهمیت این فرمول از آن جهت است که دان مصرفی توسط پرنده بایستی جبران کننده انرژی مورد نیاز آن باشد . همانطور که می دانید ، مصرف جیره توسط پرندگان در شرایط آب و هوای گرم کاهش می یابد . تحت چنین شرایطی ، یک جیره مناسب ، جبران کننده مواد مغذی مورد نیاز پرنده خواهد بود .
از سوی دیگر ، توجه داشته باشید که مسائل ذکر شده فوق ، هم در طیور تخمگذار و هم در پولت ها بایستی مد نظر قرار گیرند . در شرایط گرما ، بایستی به محتوای انرژی جیره مورد مصرف طیور اهمیت ویژه ایی داد . پیشنهاد متخصصین برای تامین محتوای انرژی جیره در چنین شرایطی ، چربی های بدست آمده از حیوانات میباشد .
در شرایط گرما :
*آمینواسیدهای حیاتی شامل متیونین و لیزین را بایستی با توجه به میزان دریافت غذا توسط هر پرنده و وزن تخم مرغ تولیدی محاسبه نمود و به پرنده ارائه داد .
*پیشنهاد میشود که میزان مواد معدنی مصرفی را با توجه به سطح تولید و همچنین ، میزان مصرف مواد غذایی ، محاسبه نمود و بطور دقیق بکار برد . از طرفی برخی اقدامات حمایتی را نیز با توجه به نژاد طیور ، بایستی بکار برد .
*نیمی از کلسیم مورد نیاز پرنده را بایستی بصورت سنگهای خشن در اختیار او قرار داد . این کار ، سبب بهبود جذب ماده فوق در هنگام تاریکی ، خواهد شد . توجه داشته باشید که پرنده از این ماده در هنگام تاریکی و به منظور ساخت پوسته تخم مرغ استفاده میکند .
*سطوح کلسیم و فسفر در جیره مصرفی طیور در شرایط گرمای محیط بایستی متعادل باشد . تامین مناسب ویتامین D3 در افزایش کیفیت پوسته تخم مرغ ، بخصوص در گله هایی با سن بالا ، موثر واقع خواهد شد .
*افزایش زمان کار سیستمهای دانخوری سبب افزایش مصرف دان توسط پرنده خواهد شد . در مواردی که مصرف غذا توسط پرندگان در روز مناسب نبوده است ، یک جیره میان وعده در هنگام شب با زمان نهایتا 30 دقیقه ، میتواند یاری دهنده باشد .
میزان مصرف آب :
میزان مصرف آب پرندگان را در شرایط گرمای محیط بایستی به دقت تحت نظر قرار داد . نیازمندی پرندگان به آب در شرایطی که پرنده له له میزند حیاتی میباشد . این شرایط بخصوص در مواردی مشاهده خواهد شد که دمای سالن به بیش از 80 درجه فارنهایت برسد .
در شرایطی که دمای آب مصرفی پرندگان به 60 درجه فارنهایت یا بیشتر رسیده است ، بایستی از روشهای مختلفی درجهت کاهش دمای فوق استفاده نمود . بطور حتم ، ارائه آبی با دمای مناسب سبب افزایش مصرف آب توسط پرندگان خواهد شد .
براساس تحقیقات به عمل آمده ، استفاده از الکترولیت ها و همچنین ، ویتامین C در آب مصرفی در مزارع پرورش طیور تخمگذار در ایالات متحده آمریکا ، تحت شرایط استرس گرمایی ، سبب منافع اقتصادی بسیار زیادی شده است .

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.