پروژه ای در خصوص تصفیه آب شرب یا آشامیدنی

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
  • بازدید : ۶۲۳
بن آسپارو و جاشوا زوشی دو پژوهشگر دانشگاه سیمون فراسو در ونگور به منظور تصفیه آب آشامیدنی و شیرین کردن آب دریا ، ایده و طرح نوینی را ازائه کردند .طرح این دو پژوهشگر به منظور تصفیه آب شرب و شیرین سازی آب دریا ، استفاده از گرمای خورشید به جای انرژی الکتریکی بود . یعنی از حرارت و گرمای خورشید برای حذف و جدا کردن نمک و شیرین کردن آب دریا استفاده می شود .
این دو برای پیش بردن طرح تصفیه آب دریا ، بخشی از ساحل ونکور را به عنوان مرکز تحقیقات خود انتخاب نموده و این مرکز را به سه بخش مجزا تقسیم نمودند که در هر یک از بخشها برای تصفیه آب از یک روش استفاده نمودند .
در اولین روش تصفیه آب دریا ، آنها آب دریا را گرما داده و تولید بخار نمودند و سپس بخار تولید شده را تحت فشار قرار دادند که این موضوع به انرژی برق زیادی نیازمند بود.
در دومین روش از تصفیه آب ، عملیات اسمز معکوس انجام شد . در این روش از تصفیه آب ، اب دریا توسط یک پمپ فشار قوی بر روی یک پرده که حاوی سوراخهای بسیار ریزی بود هدایت شده که پس از برخورد با پرده نمک موجود در آب شور از آن جدا شد. در این روش نیز نیروی برق و انرژی فراوانی استفاده شد .
در سومین روش تصفیه آب دریا و تبدیل آن به آب شرب که روش انحصاری و ابتکاری این دو پژوهشگر می باشد ، آب دریا درون استخری کم عمق که کف آن سیاه رنگ می باشد ریخته شد . به علت رنگ سیاه استخر ، گرمای بیشتری جذب آن می شود ، آب بیشتری گرم و تبخیر شده و بنابراین میزان و غلظت نمک موجود در آب افزایش می یابد که همه این فرایند بدون صرف انرژی می باشد .
در مرحله بعد این عملیات تصفیه آب ، آب موجود در استخر به قسمت نمک زدایی منتقل شده و سایر عملیات معمول تصفیه آب بر روی آن انجام می شود.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.