کاهش هزینه انرژی در مرغداری

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
  • بازدید : ۹۴۷
کاهش هزینه انرژی در مرغداری
افزایش سریع هزینه های سوخت مرغداران را مجبور نموده تا به حفظ انرژی بپردازند . بیشترین انرژی مورد استفاده در مرغداری صرف پرورش روزهای اول می شود . شرایط آب و هوایی نا مساعد (زمانی که مصرف غذا بالا باشد) سبب کاهش میزان رشد می شوند . همچنین بیماریهای تنفسی به خاطر کاهش کیفیت هوا شایع می باشند . لذا زمانی که پرورش دهندگان یک جایگاه راحت فراهم نمایند سود نیز افزایش پیدا می کند .
نکاتی چند پیرامون کاهش مصرف انرژی و هزینه ها در مرغداری :
۱)عایق بندی سالن های مرغداری :
سالن و وسایل مرغداری را به بهترین شکل نگهداری نمایید و اگر نیازی به تغییر و یا تعمیر دارند انجام دهید جهت ممانعت از ، از دست دادن گرمای بیش از حد مرغداریتان را عایق بندی کنید ۱۲-R برای سقف و ۸-R برای دیوار .
عایق هایی که توسط پرندگان ، جوندگان و یا حشرات آسیب دیده اند را تعمیر و یا جایگزین نمایید .
 ۲)نصب و ایجاد سد بخار :
ارزش R بیشتر مواد عایق بندی وقتی که مرطوب باشند شدیدا کاهش می یابد جهت جلوگیری از مرطوب شدن عایق باید فضای مرده ای بین لایه های آن تعبیه شود . این فضا را سد بخار می نامند. درزگیر جهت جلوگیری از عبور هوا استفاده نمایید :
درزگیر سراسری در همه سوراخهای درها جهت جلوگیری از عبور هوا (در زمان بسته بودن درها) استفاده نمایید ۳)وسایل را کنترل نمایید :
تایمرها و ترموستات ها را جهت صحت شان چک کنید . اگر قابل تعمیر نمی باشد آنها را تعویض نمایید . در ضمن تمیز بودن این وسایل ضرورت دارد .
 ۴) از اتلاف آب جلوگیری نمایید :
رطوبت بستر را با تهویه صحیح کاهش داده و اگر نشتی در لوله های آب می باشد تعمیر نمایید . چون در صورت نشتی آب نیاز به گرمای اضافی جهت تبخیر داریم همچنین فیلترها را از لحاظ تمیزی چک نمائید .
 ۵) اختلاف دما را رفع نمائید :
هوای گرمتر نزدیک به سقف و هوای خنک تر نزدیک به کف می باشد . در مکانهای با سقف بلند دارای تغییر دمای بیشتر بین کف و سقف می باشند . از ترکیبی از فن ها برای گردش هوا و ایجاد یک دمای یکنواخت در همه سطوح استفاده نمائید . این کار استفاده از انرژی را با
حرکت هوای گرم به سطحی که پرنده در آن می باشد بهبود می بخشد .
 ۶)تهویه صحیح انجام دهید :
افزایش سرعت تهویه اغلب برای کنترل رطوبت بستر و جایگاه ضروری می باشد (البته اینکار را تنها درگرمترین زمانهای روز انجام دهید) چون تبخیر رطوبت دمای جایگاه را شدیداافزایش می دهد .
 ۷) حفظ و نگهداری از وسایل :
یک برنامه مناسب نگهداری از وسایل اتخاذ کنید . فن ها و دریچه ها را تمیز نموده و سپس موتور و اتصالات را روغن کاری نمائید . دریچه هایی که سبب خروج ناخواسته هوا می شوند را تعویض نمائید . همه فن های بازی که مورد استفاده قرار نمی گیرند را با ورقه های پلاستیک و یا مواد دیگر بپوشانید . اسباب سیاه رنگ (دوده ای) بدین معنی است که سوخت به طور صحیح و مناسب نمی سوزد که نتیجه آن تولید گازهای مضر و موتوکسیدکربن زیادی می باشد .
 ۸) نگهداری و پرورش صحیح :
به دقت از پیشنهادات برنامه کمپانی تان (به خصوص در طی سه هفته اول) پیروی نمائید . همواره پرورش خوب بستگی به وسایل دارند که مورد استفاده قرار می گیرند.
 ۹)دما را به تدریج کاهش دهید :
بعد از بر قرار کردن دمای اولیه مناسب دما را ۲ تا ۳ درجه هر ۳ تا ۴ روز کاهش دهید بهتر است تا اینکه ۵ درجه بعد از یک هفته ,کاهش تدریجی شرایط راحت بدون اتلاف انرژی را فراهم می کند .
 ۱۰) جهت نشست گاز دستگاهها را تست نمائید :
قبل از شروع پرورش هر دستگاهی را جهت نشست گاز چک نمائید . از نشست گاز به واسطه استفاده اختصاصی از لوله گاز توصیه شده برای پرورش جلوگیری کنید .
برای امتحان یک محلولی از صابون و آب استفاده نمائید که حبابهای هوا نمایانگرنشست گاز می باشند . هیچ گاه نشست گاز را با اشتغال تست نکنید .
 ۱۱) فشار گاز مناسب ایجاد کنید :
فشار گاز مناسب تعیین شده توسط سازنده وسایل یا کمپانی گازتان ایجاد نمائید . کاهش فشار گاز موجب عملکرد نادرستی می شود . بیش از یک سایز از خط گاز ممکن است برای ایجاد فشار مورد نیاز در همه هیترها ضرورت داشته باشد . وقتی که گاز مورد استفاده قرار می گیرد همه دریچه ها کاملا باز باشند .
 ۱۲)ر گلاتورها کنترل شوند :
تحت هیچ گونه شرایطی رگلاتورهای مخزن گاز را خودتان تنظیم نکنید . از کمپانی گاز برای کنترل رگلاتور هایتان کمک بخواهید .
 ۱۳)مصرف زیاد نور را کاهش دهید :
بیشتر مرغداریها بیشتر از نیازشان نور مصرف می نمایند جوجه های گوشتی وقتی که نور کافی در دسترس باشد به خوبی کارشان را انجام می دهند برای پیدا کردن غذا و آب ۱/۲ Foot Candle از نور کافی است . در بیشتر مواقع سوخت الکتریکی را با استفاده از لامپ چراغ برق با وات پایین کاهش دهید . با استفاده منظم از سویچ برق و با تغییر به یک منبع نور کار آمد برای کاهش شدت نور استفاده نمائید .
 ۱۴)کارایی چراغها را افزایش دهید :
غالبا لامپهای روشنایی را تمیز کرده و لامپهای کم نور را با لامپهای کار آمد تر جایگزین نمائید .
همچنین منعکس کننده های نور می توانند مقدار نوری که به پرنده می رسد دو برابر کرده و هزینه نور را به نصف کاهش دهند .
در پایان باید بدانیم اگر رکوردهای صحیح از مصرف انرژی تان نداشته باشید ذخیره انرژی موفق نمی باشد .
در ضمن اگر شما مقدار سوخت مصرف موتور ، گاز ، بنزین ، و الکتریکی را ندارید از صورتحساب سوخت خریداریتان استفاده نمائید . رکوردهای مصرف سوخت ماهیانه تان را برای تعیین نتیجه برنامه بکار گرفته شده مقایسه نمائید .

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.