برنامه‌ریزی برای ایجاد ۵۰۰ هزار هکتار باغ در اراضی شیبدار

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
  • بازدید : ۷۴۷
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: ۵۰۰ هزار هکتار برای توسعه باغات در اراضی شیب‌دار در برنامه ششم توسعه برنامه‌ریزی شده است.
به گزارش ایسنا، محمدعلی طهماسبی در دوره آموزشی ملی تولید نهال گواهی شده در مازندران، با بیان اینکه باید شرایط علمی و فنی در بحث احداث باغ در اراضی شیبدار به نمایش گذاشته شود، گفت: تمام موارد مرتبط با میزان بارندگی، تبخیر و تعرق، ارتفاع از سطح دریا، نوع خاک و آب، نوع نهال و میزان تراکم نهال در ایجاد باغ برای باغداران در دستور کار قرار بگیرد.
معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ۹۰۰ هزار هکتار باغ در کشور نیازمند اصلاح و نوسازی است، خاطرنشان کرد: این باغ‌ها به دلیل اینکه سنتی کشت شدند یا باغاتی که فقط برای فضای سبز احداث شدند نیاز به اصلاح دارد.
وی تصریح کرد: باغاتی که برای فضای سبز احداث شدند اقتصادی نیست و در برخی موارد تبدیل به کانون آفات شده است که باید اصلاح و نوسازی شوند.
طهماسبی افزود: باغات باید هر ۳۰ سال کف‌بُر شوند و در این باغات باید به دنبال جوانه‌های زایشی بود نه اینکه تنها چوب درخت را هرس کرد که هیچ نقشی در باردهی ندارند و در احداث باغ های جدید باید ارقام جدید، پایه های جدید و تغییرات اقلیمی را مدنظر قرار داد.
وی با بیان اینکه نهال‌هایی که برای پهنه‌ها مشخص می‌شود باید بر اساس اقلیم پهنه‌بندی‌ها باشد، خاطرنشان کرد: برای اصلاح درختان باید به پهنه‌بندی، نوع آب و هوا و اقلیم منطقه توجه شود.
معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: ۱۰۰ میلیون تومان برای احداث گلخانه در مقایس کوچک پرداخت می‌شود که دستورالعمل آن به زودی ابلاغ و پیشنهاد می شود با ایجاد تشکل ها و اتحادیه احداث و بهره برداری شوند.
طهماسبی با تاکید بر ایجاد زنجیره‌های تولید محصولات کشاورزی گفت: از ظرفیت صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی در استان‌ها و شهرستان‌ها بهره‌گیری شود.

خبرگزاری ایسنا – 96/7/26

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.