تولید تخم مرغ های حاوی داروی ضد سرطان

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
  • بازدید : ۱۱۲۰
انستیتوی ملی علوم و تکنولوژی صنعتی پیشرفته ناحیه کانسای ژاپن توانسته اند مرغ هایی را پرورش دهند که تخم آن ها حاوی مواد دارویی است و می توانند برای درمان بیماری هایی مانند سرطان و هپاتیت استفاده شوند.
وبسایت خبری The Japan News گزارش داده است که در روند تولید این تخم از تکنولوژی ویرایش ژنوم استفاده شده است تا اینترفرون بتا با هزینه کم تولید کند؛ اینترفرون بتا نوعی پروتئین مرتبط با سیستم ایمنی است.
قرار است در ابتدای سال آینده یک شرکت تحقیقاتی دیگر نیز داروهایی را به عنوان رآکتور تحقیقاتی با قیمتی نصف قیمت محصول قراردادی به فروش برساند. محققان امیدوارند تا قیمت این مواد دارویی را 10 درصد نسبت به قیمت کنونی کاهش دهند.
اینترفرون بتا در درمان سرطان بدخیم پوست و هپاتیت استفاده می شود.
تولید قراردادی این تخم مرغ نیازمند ابزارهای تولید در مقیاس بزرگ است. تولید یک واحد از این ماده با وزن فقط چند میکروگرم هزینه ای برابر با 30 هزار ین تا 100 هزار ین دارد.
تیم تحقیقاتی انستیتوی ملی علوم و تکنولوژی کانسای، سازمان تحقیقات کشاورزی و غذایی ملی و کارخانه واردات و فروش راکتور Cosmo Bio Co در توکیو بر روی این روش تولید تخم مرغ کار کرده اند.
این تیم ابتدا ژن هایی را ایجاد کردند که از طریق تکنولوژی ویرایش ژنوم، در سلول های تولید کننده اسپرم جوجه اینترفرون بتا تولید می کند. این سلول ها برای بارور کردن تخم هایی استفاده می شود که جوجه های نر از آن به دست می آیند.
جوجه های نر به وجود آمده با چندین جوجه ماده جفت گیری می کنند تا جوجه هایی با همین ژن های ارثی پرورش دهند.
در اواخر ماه جولای در کمپانی پرورش این جوجه های تحقیقاتی، مرغ هایی که تغییر ژن داشتند تخم هایی گذاشتند که محققان تایید کردند که سفیده این تخم ها حاوی اینترفرون بتا بوده است.
در حال حاضر، سه مرغ تغییر ژنتیک داده شده هر روز یا هر دو روز یک بار تخم می کنند.
این تیم تحقیقاتی تصمیم دارد تا در آینده به صورت مداوم اینترفرون بتا تولید کند و در یک عدد تخم مرغ از حدود دوازده میلی گرم تا 100 میلی گرم اینترفرون بتا وجود داشته باشد؛ این امر موجب کاهش شدید هزینه های تولید دارو می شود.
با این حال، از آن جایی که استانداردهای امنیتی برای داروها بالا است، این تیم تصمیم دارد تا کار خود را با تولید اینترفرون بتا برای استفاده به عنوان رآکتور تحقیقاتی آغاز کند.
پرفسور هیرونوبو هوجو (Hironobu Hojo) از دانشگاه اوساکا اظهار داشت: «امید است که این کار تحقیقاتی موجب پیشرفت و توسعه داروهای ارزان تر شود. در آینده حتما باید ویژگی های موادی که درون تخم مرغ ها وجود دارد آزمایش شود و مشخص شود که آیا این مواد از نظر دارویی امن هستند یا خیر».

خبرگزاری آی تی پی – 96/7/27

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.