بسیج وزارت جهاد کشاورزی برای مبارزه با آفت خطرناک زنگ گندم

  • تاریخ انتشار : ۰۰۰۰/۰۰/۰۰
  • بازدید : ۱۰۴۴

بسیج وزارت جهاد کشاورزی برای مبارزه با آفت خطرناک زنگ گندم
مدیر کل دفتر محصولات اساسی غلات و حبوبات وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه تا امروز 492هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریده شده است، گفت: به دلیل بیماری زنگ زرد گندم معاونت تولیدات گیاهی و سازمان حفظ نباتات برای مقابله با این بیماری در کشور بسیج شده‌اند.
محمدمهدی کابلی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد بیماری زنگ زرد گندم گفت: در سال‌هایی که بارندگی بهاره مطلوب و حرارت مناسب وجود داشته باشد شرایط رشد قارچ زنگ گندم فراهم شده و این بیماری شایع می‌شود.
وی افزود: از زمستان سال گذشته مبارزه با زنگ گندم از استان ایلام و شمال خوزستان شروع شده و در شرایط فعلی در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، کرمانشاه، لرستان مبارزه با زنگ گندم در سطح وسیع به کمک سازمان حفظ نباتات و معاونت تولیدات گیاهی در حال انجام است.
کابلی تصریح کرد: همچنین مناطقی از اردبیل و دشت مغان زنگ زرد شایع شده و از یک ماه شروع به کار و آماده باش خاصی شروع شده است و در استان‌های ایلام و اردبیل سمپاشی هوایی علیه زنگ در حال انجام است.
مدیر کل دفتر محصولات اساسی غلات و حبوبات وزارت جهاد کشاورزی افزود: در سایر استان‌ها امکانات موجود استفاده شده و آمادگی مبارزه هوایی وجود دارد و از سال گذشته برنامه تأمین سم توسط میته فنی و سازمان حفظ نباتات پیش‌بینی شده است.
کابلی تصریح کرد: سم مورد نیاز مزارع گندم تأمین شده و در برخی از استان‌ها یک بار و در بعضی از استان‌ها بیش از یکبار سم‌پاشی صورت گرفته است .
وی با بیان اینکه، بیماری زنگ زرد گندم همه ساله وجود دارد و نیازی نیست که از جای دیگر مهاجرت کند، گفت: شرایط اقلیمی اگر مناسب باشد یعنی رطوبت مورد نظر و گرمای بالای 18 درجه با هم جمع شود شرایط رشد این قارچ بر روی گیاه گندم فراهم شده و بیماری زنگ زرد مزارع را تهدید می‌کند.
کابلی افزود: مثل سایر سموم کشاورزان می‌توانند از عامل‌های فروش سم تهیه کرده و در این زمینه دولت مساعدت لازم مالی برای تأمین سم را انجام داده است.
مدیر کل دفتر محصولات اساسی غلات و حبوبات وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: تا امروز که هیچ بودجه‌ای اختصاص نیافته بیش از 450 میلیون تومان پول قرض کرده و برای استان‌ها فرستادیم و در برخی از استان‌ها مانند کرمانشاه، استانداری کمک شایانی به مبارزه با زنگ زرد به کشاورزان انجام داده است.
کابلی گفت: سطح کشت مزارع گندم امسال بیش از 6 میلیون و 840 هزار به صورت آبی و دیم وجود دارد که پیش از این پیش‌‌بینی شده بود افزون بر 11 میلیون تن تولید گندم بود اما بیماری زنگ اثر نامطلوبی بر عملکرد دارد و احتمال دارد این رقم پیش‌بینی کاهش یافته به هر حال کارشناسان در حال پیش‌بینی و کار کارشناسی هستند.
وی افزود: ساقه‌های گندم در برخی استان‌ها مانند ایلام، حالت ورس و خوابیدگی پیدا کرده که مانع از تحقق برنامه تولید خواهد بود.
وی افزود: وضعیت مزارع گندم با توجه به بارندگی بهاره در کشور فرق می‌کند، در برخی از مناطق گرم در حال رسیدن و در حال جمع‌اوری است و در برخی مناطق معتدل در مرحله پنیری و شکم پر و ساقه‌دهی است.
مدیر کل دفتر محصولات اساسی غلات و حبوبات وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشور دارای اقلیم‌های مختلف است، گفت: برداشت گندم از مناطق گرم شروع شده و تا امروز برداشت از استان‌های فارس، خوزستان، کرمانشاه، ایلام، بوشهر، هرمزگان، منطقه جیرفت و کهنوج و سیستان و بلوچستان شروع شده و بیش از 492 هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان توسط مراکز خرید خریداری شده‌ است.
وی تأکید کرد: در مبارزه با بیماری زنگ زرد سازمان حفظ نباتات همکاری گسترده‌ای داشته و تیم کارشناسی وزارتخانه در حال حاضر در استان ایلام مشغول بررسی است.
کابلی افزود: گرچه سمپاشی هوایی علیه سن گندم حذف شده اما با توجه به اینکه بیماری زنگ به صورت وسیع شایع شده از اسفند ماه به صورت آماده باش بوده و در استان ایلام در ایام نوروز سمپاشی انجام شده است.

خبرگزاری فارس 89/2/13

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.