تخلف وزارت جهادکشاورزی در اختصاص یارانه به واردات کود

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
  • بازدید : ۴۱۸
یک مقام مسئول گفت : علاوه بر اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کود،وزارت جهاد مجددا یارانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومانی به کودهای ازوته و فسفاته اختصاص می دهد که این امر تخلف محسوب می شود.
محسن سیروس عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان کودهای کشاورزی با انتقاد از اختصاص ارز یارانه ای به واردات کودهای آماده ،اظهار کرد: با توجه به آنکه تمامی نیازهای کشور به کودهای پایه، ترکیبی و نوترکیب در کشور قابل تولید و تامین است؛ بنابراین نیازی به اختصاص ارز یارانه ای به واردات کود نداریم.
به گفته وی اختصاص ارز یارانه ای به واردات کود موجب شده است که قیمت محصولات وارداتی پایین تر از تولید داخل در بازار عرضه شود .
سیروس تصریح کرد:علی رغم اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کود از سوی معاون اول رییس جمهور،وزارت جهاد کشاورزی نیز تخلف کرده وبه ازای واردات کودهای ازوته و فسفاته، ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان یارانه می دهد که با این وجود واردکنندگان با ارز ۳۷۰۰ تومان اقدام به واردات می کنند که این امر به ضرر تولید داخل تمام می شود.
این مقام مسئول ادامه داد: با وجود آنکه کودهای فسفاته در قالب سوپر فسفات ساده و کودهای ازوته توسط پتروشیمی ها تولید و تامین می شود؛بنابراین اختصاص ارز یارانه ای به واردات کود بیانگر دامپینگ جنس خارجی با تولید داخل و ضربه مهلک به تولیدکنندگان داخلی است.
وی گفت: از دولت تقاضا داریم که هر چه سریع تر یارانه کودهای وارداتی را قطع کند و در موارد معدود، یارانه ارزی به مواد اولیه اختصاص دهد.
سیروس در پایان تصریح کرد: تا زمانی که یارانه به کودهای وارداتی اختصاص داده شود، فساد در بحث کود فراگیر خواهد بود و صنعت کود نمی تواند قد علم کند در حالیکه با قطع یارانه صنعت کود، به سهولت نیاز کشور قابل تامین خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان – 97/4/24

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.