تخصیص ارز دولتی به واردات چای قیمت تولید داخلی را سرکوب می‌کند

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۶/۱۱
  • بازدید : ۳۲۰
سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: قرار گرفتن چای در گروه یک واردات مشمول ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومان که موجب سرکوب قیمتی تولید داخلی و تشویق واردات چای می شود.
نورمحمد تربتی‌نژاد در تشریح نشست امروز (سه‌شنبه ۶ شهریورماه) کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: جلسه کمیسیون کشاورزی با موضوع تولید، مصرف، عرضه، واردات، صادرات، مشکلات و پیشنهادات چایی با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صمت، اقتصاد و دارائی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان چای، اتاق بازرگانی، گمرک، و سندیکای چای تشکیل شد.
سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چای پس از آب از پرمصرف ترین نوشیدنی در دنیاست و سابقه کشت چای در ایران به سال ۱۲۸۰ در لاهیجان بر می گردد، گفت: نخستین کارخانه چای سازی در سال ۱۳۱۱ در ایران تاسیس شد و سطح زیر کشت این محصول از ۳۱ هزار هکتار در سال ۱۳۵۰ به ۲۱هزارهکتار در سال ۱۳۹۷ کاهش یافت است.
نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: از حدود ۱۰۰ هزار تن چای مورد نیاز سالانه کشور حدود ۲۲ هزارتن در داخل تولید و الباقی از خارج وارد می‌شود و حدود ۴۲ هزار خانوار در کشور به کشت چای مشغول هستند.
وی با اشاره به اینکه اهم مشکلات اعلام شده در کمیسیون پیرامون صنعت چای در کشور شامل قرار گرفتن چای در گروه ۱ واردات مشمول ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومان که موجب سرکوب قیمتی تولید داخلی و تشویق واردات چای می شود و در عمل اعطای یارانه ۲۴۰۰ میلیارد تومانی به واردات و هم چنین عدم حمایت دولت در تعیین قیمت خرید تصمینی چای است، ادامه داد: در آمد چایکاران حدود ۶۰ درصد هزینه های تولید است.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، گفت: عدم مدیریت واردات چای و پایین بودن تعرفه واردات، عدم تامین کافی سرمایه برای صندوق حمایتی چای کشور وعدم حمایت موثر دولت از چای کاران از قبیل بیمه کشاورزان و بیمه محصول چای از سایر مشکلات چایی‌کاران کشور است.
سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در پایان با تاکید بر اینکه رئیس کمیسیون مهمترین راهکار برون رفت چای‌کاران از مشکلات مطرح شده را جلوگیری از سرکوب قیمتی محصول چای داخلی و تبدیل واردات آن از گروه یک به گروه بازار ثانویه ارز و همچنین اجرائی شدن قانون تمرکز وظایف و اختیارات بخش کشاورزی در وزارت کشاورزی دانستند، خاطرنشان کرد: مقرر شد معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گزارش نحوه اجرای قانون و موضوع صادرات چای داخلی را در ظرف هفته های آینده به کمیسیون ارائه کند.

خبرگزاری فودنا – 97/6/11

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.