هر کیلو گندم دیم 1921 ؛ آبی 1481 تومان

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
  • بازدید : ۵۵۰
هزینه تولید هر کیلو گندم آبی در هر هکتار در سال زراعی 98-97 را هزار و 481 تومان و هر کیلو گندم دیم را هزار و 921 تومان است.
در حالی اعلام نرخ نهایی خرید تضمینی گندم منتظر رقم پیشنهادی دولت و شورای اقتصاد است که با شروع دوباره فصل کشت، کشاورزان به ویژه گندم‌کاران امید به افزایش نرخ مورد نظر در فصل جدید دارند. شنیده‌ها حاکی از آن است که امسال قطعا نرخ خرید تضمینی گندم افزایش خواهد یافت، اما باید دید میزان افزایش می‌تواند نظر گندم‌کاران را جلب کند یا خیر؟ چرا که آنها معتقدند نرخ خرید تضمینی در سال زراعی جاری، صرفه چندانی برای آنها نداشته و امیدوارند که نرخ خرید تضمینی امسال بتواند نرخ سال گذشته را هم جبران کند.
به گزارش ایانا، در این باره، عطاالله هاشمی نائب رئیس بنیاد توانمندسازی گندم‌کاران ایران، در باره هزینه‌های تولید هر کیلو گندم گفت: هزینه یک کیلوگرم گندم آبی در سال جاری برابر با هزار و 460تومان بوده و این در حالی است که کاشت یک کیلوگرم گندم دیم نیز برای گندم‌کار هزار و 115تومان تمام می‌شود. از این رو تا کنون نرخ‌های در نظر گرفته شده برای خرید تضمینی گندم دور از انصاف بوده و سودی را عاید کشاورز نمی‌کند.
او نرخ منطقی خرید هر کیلو گندم را 1800 تومان اعلام کرده بود.
هاشمی همچنین هزینه تولید هر کیلو گندم آبی در هر هکتار در سال زراعی 98-97 را هزار و 481 تومان و هر کیلو گندم دیم را هزار و 921 تومان برآورد کرد.
محاسبه قیمت هر کیلو برای گندم آبی با عملکرد متوسط 4000کیلوگرم و گندم دیم با عملکرد متوسط 1200کیلوگرم است.
در ادامه اجماع همگانی بر افزایش منطقی نرخ خرید تضمینی گندم و رسیدن آن به بالای هزار و 700 تومان در هر کیلو، علی اکبری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به افزایش نرخ ارز طی چند ماهه اخیر تاکید کرد که نرخ خرید تضمینی گندم باید شامل افزایش 20درصدی شود. چرا که شورای اقتصاد باید اتفاقات روی داده چند وقت اخیر در اقتصاد کشور را در نظر بگیرد. این پیشنهاد در حالی داده شد که عنایت‌الله بیابانی قائم مقام خانه کشاورز، افزایش نرخ خرید تضمینی گندم را تا 30 درصد نیز ضروری دانست. همچنین طبق بررسی‌های صورت گرفته، برخی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس نرخ خرید تضمینی گندم را تا 1750تومان، با توجه به وضعیت کنونی کشور و بالا رفتن هزینه‌ها لازم و طبیعی دانست.

خبرگزاری ایانا – 97/8/5

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.