بررسی تعدادی از سوالات رایج در گله های مادر

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
  • بازدید : ۱۰۲۸
بررسی تعدادی از سوالات رایج در گله های مادر در طیور
صنعت پرورش طیور بخصوص در بخش مادر، همواره با پیچیدگی ها و رموز خاصی روبرو بوده است. همین امر باعث شده است که در این بخش، همواره سوالات زیادی برای متخصصین و دست اندرکاران مطرح باشد.
پاسخ به این سوالات اگرچه ساده است ولی در عین حال ظرافت های خاصی را در بر می گیرد.
در این مجموعه سعی شده است که سوالات قابل طرح در این زمینه را مطرح و پاسخ های مختصر و مفیدی را برای آن ها در نظر بگیریم. این مجموعه سوالات در زیر آمده است:
آیا تخم مرغ های تولید شده توسط مرغ های مادر مسن تر از کیفیت جوجه درآوری بالاتری برخوردارند؟
به طور کلی تخم مرغ هایی که توسط مرغ های مادر در اوایل دوره تولید به دست می آیند، از قابلیت جوجه کشی ضعیف تری برخوردارند. از طرف دیگر تخم مرغ های تولید شده توسط گله های مسن، از قابلیت جوجه درآوری ضعیف تری برخوردار می باشند. دلیل این امر به توانایی جنسی ضعیف تر خروس ها و افزایش اندازه تخم مرغ باز می گردد.
نوع جیره غذایی طیور مورد استفاده در گله های مادر و همچنین وضعیت سلامت گله بر روی کیفیت تخم مرغ چه تاثیری دارد؟
جیره های غذایی ضعیف می تواند موجب عدم تعادل پروتئین، چربی و ویتامین در زرده و سفیده تخم مرغ شود و قابلیت زنده مانی جنین را کاهش دهد. همچنین این جیره ها موجب افت کیفیت پوسته تخم مرغ و کاهش قابلیت جوجه درآوری تخم مرغ ها می شود. شیوع بیماری های مختلف از قبیل نیوکاسل و برونشیت نیز می تواند موجب افت کیفیت تخم مرغ و پوسته شود. عفونت مجرای تخمدان هم باعث آلودگی مستقیم زرده و آلبومن تخم مرغ می شود.
آیا تولید تخم مرغ های بزرگتر دلیل بر تولید جوجه های با وزن نهایی بیشتر می باشد؟
ارتباط وزن جوجه تولید شده با وزن تخم مرغ با افزایش وزن تخم مرغ ارتباط مستقیم دارد ولی به شکل زیر تغییر می کند:
5/66% وزن یک تخم مرغ 50 گرمی، 4/67% وزن یک تخم مرغ 60 گرمی و 4/68% وزن یک تخم مرغ 70 گرمی را وزن توده جوجه یکروزه تشکیل می دهد.
آیا اندازه تخم مرغ به عنوان یک فاکتور تعیین کننده در تعیین کیفیت تخم مرغ خواهد بود؟
یکنواختی اندازه تخم مرغ های قابل جوجه کشی از این بابت حائز اهمیت می باشد که بر روی یکنواختی وزن جوجه های تولید شده تاثیر می گذارد. چنانچه اندازه تخم مرغ تولید شده خیلی کوچک باشد، از قابلیت جوجه درآوری و زنده مانی بسیار پایینی برخوردار خواهد بود و چنانچه اندازه تخم مرغ تولید شده خیلی بزرگ باشد موجب می گردد که در درون جایگاه تعبیه شده در سینی های دستگاه جوجه کشی به خوبی قرار نگیرد.
کدام دسته از تخم مرغ های تولید شده از نظر قابلیت جوجه کشی فاقد ارزشند؟
تخم مرغ های با پوسته شکاف دار.
تخم مرغ هایی که خوب شسته نشده باشند.
تخم مرغ های با پوسته برآمده، پوسته شیاردار، تخم مرغ های به شکل مسطح و صاف و به طور کلی تخم مرغ هایی که از نظر شکل ظاهری همگن و یکنواخت نباشند.
تخم مرغ های با پوسته زبر و گچی.
تخم مرغ های آلوده که از بستر جمع آوری شده باشند.
تخم مرغ های با اندازه خیلی بزرگ یا خیلی کوچک.
آیا تخم مرغ های با پوسته ترک دار، برای جوجه درآوری مناسب هستند؟
این تخم مرغ ها به دلیل قابل نفوذ بودن در برابر عوامل آلوده کننده می توانند به عنوان یک منبع آلودگی عمل نمایند و باعث فساد سایر تخم مرغ های سالم در دستگاه ج.جه کشی شوند.
چه راهکارهایی را برای جلوگیری از کثیف شدن تخم مرغ های قابل جوجه کشی می شناسید؟
تعویض مرتب بستر در اشیانه های تخم گذاری.
استفاده از سیستم اتوماتیک جمع آوری تخم مرغ.
جدا کردن مرغ هایی که آماده تخم گذاری هستند.
جمع آوری مرتب تخم مرغ ها و حذف تخم مرغ های آلوده به منظور قرار گرفتن در دستگاه جوجه کشی.
استفاده از آنزیم هایی که با اجزاء موجود در جیره غذایی تناسب داشته باشند. به این ترتیب از آلوده شدن تخم مرغ ها با مدفوع جلوگیری می شود.
آیا کیفیت پوسته تخم مرغ بر روی قابلیت جوجه درآوری آن تاثیر دارد؟
تخم مرغ های با پوسته سالم و پوشش مناسب کوتیکول، از قابلیت جوجه درآوری بسیار بهتری برخوردارند. باید توجه نمود که خلل و فرج زیاد بر روی پوسته، موجب از دست رفتن آب موجود در تخم مرغ می شود. تخم مرغ هایی که تعداد خلل و فرج موجود بر روی پوسته آن ها کم (نرمال) است، هم موجب نگهداری بهتر آب درون سلولی می شوند و مهم تر از آن موجب کاهش اکسیژن مصرفی توسط جنین می گردند.
آیا آغشته کردن پوسته تخم مرغ با گریس یا روغن را برای تخم مرغ های قابل جوجه کشی صحیح می دانید؟
آغشته کردن پوسته تخم مرغ با روغن، به منظور حفظ کیفیت داخلی تخم مرغ های خوراکی انجام می شود. در مورد تخم مرغ های نطفه دار به دلیل آن که پوشش روغن موجب بستن پرزهای موجود بر روی پوسته تخم مرغ می شود و عملاً تنفس جنین را مختل می نماید به هیچ عنوان توصیه نمی شود.
طرز صحیح قرار گرفتن تخم مرغ ها در سینی ستر چگونه است؟
تخم مرغ ها در سینی ستر باید به گونه ای قرار گیرند که قسمت پهن ان ها رو به بالا باشد. تخم مرغ های با اندازه های مختلف باید به طور یکسان در سینی ستر توزیع شوند. همچنین باید به این نکته نیز توجه داشت که تخم مرغ ها بعد از قرار گرفتن در سینی ستر حتی الامکان با دست لمس نشوند.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.