ارز چند نرخی عامل فساد و رانت و هجوم برای واردات

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
  • بازدید : ۸۵۹
دو ماهه ابتدای امسال 35 هزار تن کره وارد کشو شد که این میزان بسیار بیشتر از نیاز سالانه کشو می باشد و در این خصوص مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران اعتقاد دارد که کشور در حال حاضر نیاز به این میزان واردات ندارد و این موضوع به دلیل سود بیش از حد حاصل از وارد با ارز 4200 تومانی می باشد.
رییس انجمن صنفی گاوداران در پاسخ به موضوع میزان واردات گفت در سال گذشته کشور 32 هزار تن کره حیوانی وارد نموده است که این میزان واردات ، طی دو ماه انجام شده است .
وی همچنین در پاسخ به اینکه با توجه به میزان تولید شیر در کشور آیا نیاز به این ججم از واردات داریم یا خیر ادامه داد : سال قبل 33 هزار و 800 تن کره به کشورهای دیگر صادر شده است در حالی که می‌توان با استحصال چربی این محصولات لبنی ، کره مورد نیاز داخلی را تأمین نمود .
مقدسی همچنین گفت: به دلیل سود بسیار بالایی که در ارز 4200 تومانی وجود دارد واردکنندگان تمایل بسیار زیادی به واردات دارند و مسئولان نیز درباره تأمین نیاز داخل آدرس غلط می‌دهند.
وی در ادامه گفت : تا زمانی که ارزهای چند نرخی در کشور وجود دارد این فساد پابرجا خواهد بود و سود آن فقط به جیب یک عده خاص می‌رود و بهترین راهکار برای این موضوع تک نرخی شدن ارز می باشد.
وی همچنین با اشاره به ترفندهای واردکنندگان در این زمینه ها گفت: حتی در زمانهایی که واردات کره ممنوع اعلام می شود این واردکنندگان تبصره‌ای با عنوان بیش از 500 گرم ممنوع به آن می افزایند که واردکنندگان با تقسیم کره فله‌ای به بسته‌های 500 گرمی این قوانین و تبصره ها را دور می‌زنند.
وی همچنین در ادامه گفت: در حالی که واردات با ارز 4200 تومانی صورت می گیرد، صادرات با ارز آزاد انجام می شود بنابراین این تفاوت نرخ برای واردکنندگان بسیار جذاب است.
مقدسی در ادامه گفت واردکنندگان با این توجیه که گاوهای پرورشی کشور میزان چربی کمتری دارند و به همین جهت امکان تأمین در داخل کشور وجود ندارد ، گفت: استاندارد میزان چربی شیر در دنیا 3.2 درصد است و این استاندارد در کشور ما نیز همین رقم است بنابراین اگر دامداران داخلی مورد حمایت قرار گیرند و برای آنها جایزه‌های تشویقی در نظر گرفته شود نه تنها نیاز به واردات کره از سایر کشورها نداریم بلکه امکان صادرات هم وجود خواهد داشت.
به گفته مقدسی، اکثر کره‌هایی که اخیرا وارد شده از نیوزیلند و با ارز 4200 تومانی بوده است.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.