جایگزینی کودهای بیولوژیک سالانه 200 میلیارد ریال صرفه جویی دارد

  • تاریخ انتشار : ۰۰۰۰/۰۰/۰۰
  • بازدید : ۱۰۱۷



جایگزینی کودهای بیولوژیک سالانه 200 میلیارد ریال صرفه جویی دارد
رییس موسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی گفت:‌ با جایگزینی کودهای بیولوژیک به جای کودهای شیمیایی نیتروژنی، سالانه می توان 200 میلیارد ریال صرفه جویی برای کشور ایجاد کرد.
حسین بشارتی روز چهارشنبه در حاشیه اولین کارگاه آموزشی آشنایی با برخی کودهای بیولوژیک تولید کشور در کرج در گفت وگو با ایرنا افزود: اکنون برای کشت حدود یک میلیون و 800 هزار هکتار از زمینهای زیرکشت محصولاتی شامل سویا، عدس، نخود، باقلا، لوبیا، یونجه و شبدر، سالانه حدود 80 هزار تن کود شیمیایی نیتروژنی در کشور مصرف می شود.
وی با اشاره به اینکه حدود 600 تا هزار میلیارد تومان سالانه صرف خرید انواع کودهای شیمیایی در کشور می شود، افزود: اگر 60 درصد از زمینهای زیرکشت را به استفاده از کودهای بیولوژیک اختصاص دهیم حداقل 20 میلیارد تومان در سال صرفه جویی می شود.
بشارتی گفت:‌ موسسه تحقیقات خاک و آب اکنون برخی کودها را که در مقیاس صنعتی در کشور تولید می شود به لحاظ کیفیت و سلامت محصولات تولیدی و اثربخشی آنها در مزارع در استانهای مختلف کشور در محل ایستگاههای تحقیقاتی مورد ارزیابی قرار می دهد.
وی، تحقیق و پژوهش در زمینه کودهای زیستی با هدف فراهم کردن زمینه های اجرایی کاربرد اینگونه کودها در زمینهای کشاورزی را از دیگر مسوولیت های این موسسه تحقیقاتی ذکر کرد.
بشارتی افزود: این کارگاه آموزشی دو روزه باهدف دستیابی به تولید محصول سالم، پایداری تولید و حفظ محیط زیست با شرکت حدود یکصد نفر از محققان و کارشناسان این موسسه و امور تولیدات گیاهی در موسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی مستقر در کرج درحال برگزاری است.
وی،‌‌ آشنایی محققان و کارشناسان با انواع کودهای زیستی و کسب توانمندی لازم برای ارزیابی این کودها را از دیگر اهداف این کارگاه آموزشی ذکر کرد.
موسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی در سال 1331 در تهران به نام بنگاه مستقل آبیاری و سپس به نام اداره خاک شناسی و حاصلخیزی خاک و در سال 1357 به نام کنونی به فعالیت خود ادامه داده و حدود یک سال است که به ایستگاه تحقیقاتی در کرج انتقال یافته است.

خبرگزاری ایرنا - 89/2/15

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.