سهم 45 درصدی آبزی پروری در دنیا نسبت به کل تولید آبزیان

  • تاریخ انتشار : ۰۰۰۰/۰۰/۰۰
  • بازدید : ۹۰۳

سهم 45 درصدی آبزی پروری در دنیا نسبت به کل تولید آبزیان
سرپرست سازمان شیلات ایران گفت: در شیلات دنیا در سال 1995 نسبت آبزی پروری به نسبت صید 15 درصد بوده است، ولی در حال حاضر نسبت آبزی پروری 45درصد است و نسبت صید 55 درصد شده است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، روابط عمومی سازمان شیلات ایران اعلام کرد: امین‌الله تقوی مطلق معاون سابق موسسه تحقیقات شیلات ایران که به تازگی به جای محمد علی‌آبادی به سرپرستی سازمان شیلات ایران منصوب شده است، از مدیران بخش شیلات در بخش تحقیقات و از محققان این رشته است که خدمات ارزنده‌ای را نیز در زمینه تحقیقات انجام داده و طرح‌های تحقیقاتی خوبی را برای این مجموعه به ثمر رسانده است.
بنابر این گزارش، جهانگیر پرهمت معاون وزیر جهاد کشاورزی در مراسم تودیع و معارفه روسای سابق و جدید سازمان شیلات ایران اظهار داشت: امروز بخش کشاورزی به عنوان محور توسعه اقتصادی کشور محسوب می‌شود و تأمین امنیت غذایی کشور قطعا لازمه تأمین استقلال اقتصادی و سیاسی کشور خواهد بود.
پرهمت افزود: بخش کشاورزی در توسعه اقتصادی، استقلال سیاسی و اقتصادی کشور جایگاه خاصی دارد و اگر نگوئیم در بین بخش‌های اقتصادی کشور مهم ترین است، حداقل باید بگوییم که در ردیف‌های اول قرار دارد. مبنای برنامه پنجم چنین است که در پایان برنامه رتبه دوم علم و فناوری را در منطقه داشته باشیم و در افق 1404 رتبه اول را به دست آوریم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: رسیدن به رتبه اول یا دوم علم و فناوری فقط این نیست که تولید دانش را داشته باشیم یا در سطح بین المللی در بحث تعداد دانشگاه‌ها و تعداد مقالاتی که چاپ می شود یا تعداد کتاب هایی که چاپ می شود ایران اول باشیم، بلکه باید بتواند در توسعه اقتصادی کشور و منطقه اثرگذار باشد و علم و فناوری تبدیل به ثروت کند.
وی گفت: برای این کار هم اگر ما بخواهیم این جایگاه را کسب کنیم، قطعا تامین امنیت غذایی منطقه از مهم ترین کارهای در اولویت نظام است که همه مجموعه‌های علمی و اجرایی کشور برای تحقق آن باید دست به دست هم بدهند و این حرکت را سرعت بخشند.
پرهمت گفت: اگر بتوانیم به این هدف برسیم، تغییرات قابل توجهی در بخش کشاورزی اعمال خواهد شد، دوران بعد از انقلاب دوران دولت نهم و در اهداف و برنامه های دولت دهم و برنامه پنجم توسعه هدف گذاری قابل توجهی هم در حال حاضر وجود دارد.
پرهمت ادامه داد: جناب آقای مهندس علی آبادی به دلیل مأموریتی که در حوزه ریاست جمهوری به ایشان واگذار شد و معاون اول رئیس جمهور ایشان را به عنوان معاون خودشان انتخاب کردند، علی رغم میل خودشان که در مجموعه وزارت کشاورزی حدود سه ، چهار ماه بود تشریف آورده بودند، این موضوع را به عنوان تکلیف شان پذیرفتند و علی رغم اینکه از اینجا تشریف می برند، ما احساسمان این است که در بخش کشاورزی هر جایی که باشند حضور فعال خواهند داشت و پشتیبان بخش کشاورزی خواهد بود.
وی افزود: آقای دکتر امین الله تقوی که در مجموعه شیلات بوده و از مدیران بخش شیلات است در بخش تحقیقات و هم از محققان کشور است که خدمات ارزنده ای را هم در زمینه تحقیقات انجام داده اند و طرح های تحقیقاتی خوبی را برای این مجموعه به ثمر رساندند و هم سابقه ارزنده ای را در بخش مدیریت تحقیقات به کمک رئیس موسسه داشتند و از میان همسنگران خودشان انتخاب شدند که این ماموریت و مسئولیت را فعلا ادامه بدهند که بتوانیم به اهداف نظام دست پیدا کنیم.
حجت الاسلام دغاغله مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در شیلات ایران نیز اظهار داشت: من به نوبه خودم و از طرف دوستانمان در شیلات از جناب آقای مهندس علی آبادی تشکر می کنم، در این مدت کوتاه ولی شاید از جهت کیفی بوده است و در این جلساتی که ما و دوستان حضور داشتند بهره لازم را بردیم و یک سری تجارب که شاید سال های سال آنها را بدست نمی آوردیم به راحتی بدست آوردیم و الان ایشان در یک منصب بالاتر منصوب و خدمت را ادامه خواهند داد.
وی همچنین خیرمقدم انتصاب تقوی را تبریک گفت و افزود: انتظار داریم ایشان به خوبی و با جدیت ناخدای این کشتی باشند و هدایت کنند و به طور مطلوب به ساحل برسیم.
امین الله تقوی مطلق سرپرست جدید شیلات ایران نیز اظهار داشت: از وزیر جهاد کشاورزی و مجموعه وزارت خانه، مدیریت وزارتخانه که به من اعتماد کردند که در این مسئولیت قرار گیرم و از خدا می خواهم کمک بکند تا بتوانم جواب این اعتماد را بدهم و پذیرش این مسئولیت یک افتخاری است برای من که در نظام جمهوری اسلامی و در نظام ولایت جمهوری اسلامی و نظامی که زاییده خون شهدا است، نظامی که با یاد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام(ره) و به رهبر معظم انقلاب اسلامی بتوانم خدمت کنم و تنها افتخاری که می ماند برای ما قطعا همین است ما جز افتخار به اینکه در این نظامی که برپا شده است برای گسترش عدل و عدالت بوده انتظار دیگری نخواهیم داشت.
تقوی مطلق گفت: شیلات را کوچک نشماریم ، پتانسیل عظیمی در این رشته وجود دارد، در شیلات در دنیا در سال 1995 نسبت آبزی پروری به نسبت صید 15 درصد بوده است، ولی در حال حاضر نسبت آبزی پروری 45درصد است و نسبت صید 55 درصد و این نشان می دهد که ما از پتانسیل ها و ظرفیت هایی که داریم در آبهای داخلی در مناطق ساحلی در دریا برای پرورش استفاده نکردیم.
سرپرست جدید سازمان شیلات ایران افزود: ظرفیت صید و صیادی در کشور تمام شده، بنابراین باید تلاش شود که پایداری در بهره‌برداری به وجود آید. باید مشکلات بخش آبزی پروری، تولید ماهی در قفس، پرورش میگو در آب های داخلی را بتوانیم با برنامه‌ریزی و تلاش حل کنیم.
تقوی مطلق افزود: می‌توانیم از ظرفیت‌های بین‌المللی استفاده کنیم به ویژه در گرفتن امکانات کارشناسی بخشی از گونه‌های برداشت، ماهیان مهاجر هستند، مدیریت آنها بین المللی است، باید تعامل بین‌المللی افزایش یابد.

خبرگزاری فارس 89/2/18

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.