تولید سیب‌زمینی و پیاز کم نیترات برای نخستین‌بار در کشور

  • تاریخ انتشار : ۰۰۰۰/۰۰/۰۰
  • بازدید : ۱۵۶۳
تولید سیب‌زمینی و پیاز کم نیترات برای نخستین‌بار در کشور
رئیس اداره آموزش بهره‌برداران سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی گفت: برای اولین بار در کشور، تولید سیب‌زمینی و پیاز سالم و دارای کمترین حد نیترات در کشور تولید شد.
علیرضا شکری در حاشیه نمایشگاه توانمندی تحقیقات کشاورزی استان خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، افزود: برای انتقال یافته‌های تحقیقاتی به مزارع کشاورزان سال گذشته 16 طرح مدرسه در مزرعه در استان خراسان رضوی اجرا شد و از محصولات مختلف دراین طرح‌ها در قالب سایت‌های 20 هکتاری IPM و FFS به عنوان مدرسه در مزرعه استفاده شد.
رئیس اداره آموزش بهره‌برداران سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی افزود: تولید سیب‌زمینی، پیاز، گوجه‌فرنگی سالم برای اولین‌بار در استان خراسان رضوی انجام شد که شاخص 50 میلی گرم نیترات در هر کیلوگرم سیب‌زمینی و پیاز حد مجاز تعریف شده است.
وی گفت: محصول تولید شده دارای نیترات بسیار کمتر از حد مجاز تعریف شده یعنی یک دهم حد مجاز در پیاز و 24 میلی گرم نیترات در هر کیلوگرم یعنی نصف حد مجاز در سیب‌زمینی بوده است . این موفقیت با استفاده از کنترل سم و کود به دست آمده است.
شکری افزود: سیب‌زمینی سالم در فریمان با عملکرد 45.5تن در هکتار تولید شد که متوسط کشور 70 تن در هکتار است و پیاز سالم در مشهد با عملکرد 79 تن در هکتار تولید شد، در حالی که میانگین کشور 100 تن است، اما ویژگی این دو محصول دارا بودن نیترات کمتر از حد مجاز تعریف شده است.
وی با بیان اینکه فرهنگ‌سازی تولید محصولات سالم کشاورزی باید در جامعه ترویج شود، گفت: آقای توکلی سیب‌زمینی کار نمونه فریمان و داوود صبوری پیاز‌کار نمونه مشهد، دو کشاورز تولید‌کننده محصول سالم بودند که به دعوت کشور آلمان برای شرکت در جشنواره تولید محصول سالم و ارگانیک به اروپا سفر کردند.
شکری افزود: کار این کشاورزان آنقدر قابل توجه بود که مدیرکل شرکت BCS آلمان که محصولات سالم 84 کشور دنیا را زیر نظر دارند اعلام کرده، محصول سیب‌زمینی و پیاز تولید شده خراسان را در حد ارگانیک دانست و در اول تیرماه سال جاری مدیرکل آن شرکت آلمانی برای بازدید از مزرعه این کشاورزان نمونه به ایران سفر خواهد کرد.
رئیس اداره آموزش بهره‌برداران سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی افزود: تولید سیب‌زمینی سالم سال گذشته در سطح 20 هکتار انجام شد که سال آینده این تولید در 500 هکتار از زمین‌های کشاورزان انجام خواهد شد و مدیرکل شرکت آلمانی می‌خواهد از انبار نگهداری ایزوله بذر سیب‌زمینی، هواشناسی مزرعه، دستگاه تست فتومتر بازدید کند که خوشبختانه همه این شرایط در مزرعه کشاورزان نمونه یاد شده وجود دارد و بعد از بازدید این موارد کد بین‌المللی سالم بودن تولید سیب‌زمینی و پیاز به این کشاورزان اعطا خواهد شد.
شکری همچنین از دستاوردهای تحقیقات سازمان جهاد کشاورزی خراسان اجرای طرح هواشناسی اینترنتی در کشاورزی در منطقه فریمان دانست و گفت: طرح استفاده مجدد از نوار‌های آبیاری قطره‌ای در زراعت سیب‌زمینی باعث کاهش یک پنجم قیمت تمام شده می‌شود.
وی افزود: همچنین طرح انبار عمقی سرد نگهداری سیب‌زمینی در مزرعه کشاورزان و تولید بذر سالم سیب‌زمینی در محیط ایزوله در شرق کشور برای اولین بار انجام شده است که سیب زمینی به این روش انبار عمقی تا 8 ماه قابل نگهداری است.
رئیس اداره آموزش بهره‌برداران سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی افزود: طرح استفاده از برگ و طوقه چغندر قند برای خوراک گوسفند داشتی برای اولین بار اجرا شد که در کیسه‌های 25 کیلویی فشرده با ملاس و مکمل مخلوط شده و هوای داخل آن خالی و بعد از 50 روز فرایند تخمیر برای علوفه دام خرده مالکان به کار گرفته می‌شود.
رئیس اداره آموزش بهره‌برداران سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی افزود: همچنین برای نخستین بار طرح تزریق کود و هوادهی خاک باغبانی به عمق یک ونیم متر برای ریشه‌های درختان به جای استفاده از چال‌کود که در عمق 50 سانتی‌متری انجام می‌شود، در این روش کود و هوا به زیر ریشه‌های درختان تزریق شده و باعث افزایش تولید محصولات باغی می‌شود و کود به راحتی در اختیار ریشه درخت در عمق زمین قرار می‌گیرد.
شکری افزود: همچنین برنامه اجرای پروژه نوین انرژی خورشیدی و پمپ آب از عمق 150 متری انرژی خورشیدی برای اولین بار اجرا شد که این طرح الهام گرفته از کشورهای آفریقای که در آن کارشناسان ایرانی طرح‌های کشاورزی را اجرا می‌کنند.
وی افزود: همچنین برنامه‌ریزی یک نوع مایع سوپر سی بی آر برای تثبیت خاک جاده‌های مزارع بزرگ مانند شرکت‌های تعاونی تولید و شرکت‌های سهامی زراعی برای عمده مالکان انجام می شود که به جای تبدیل جاده‌های بین مزارع به چاله‌های عمیق با استفاده از تکنیک نانو خاک جاده‌های مزارع به مدت 30 سال تثبیت می‌شود و همانند آسفالت سرد عمل می‌کند که این روش می‌تواند در جاده‌سازی روستایی نیز استفاده شود.

خبرگزاری فارس 89/2/20

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.