بهره‌برداری از 5 دستاورد تحقیقاتی جدید در بخش کشاورزی

  • تاریخ انتشار : ۰۰۰۰/۰۰/۰۰
  • بازدید : ۱۲۳۵
بهره‌برداری از 5 دستاورد تحقیقاتی جدید در بخش کشاورزی
معاون آموزش، تحقیقات و ترویج وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاوردهای تحقیقاتی استان خراسان رضوی گفت: 5 دستاورد جدید تحقیقاتی فردا در کرج با حضور وزیر جهاد کشاورزی معرفی می‌شود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس جهانگیر پرهمت امروز در جریان بازدید از نمایشگاه دستاوردهای تحقیقات سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی در محل سازمان تحقیقات به خبرنگار فارس گفت: فردا دوشنبه از 5 دستاورد جدید تحقیقات کشاورزی در کرج با حضور وزیر جهاد کشاورزی رونمایی خواهد شد.
همچنین سید محمد طباطبایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی افزود: در نمایشگاه دستاوردهای تحقیقاتی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی دستاوردهای جدید معرفی شده است.
وی با بیان اینکه بیش از 80 محصول کشاورزی در استان خراسان رضوی تولید می‌شود، گفت: در این نمایشگاه فعالیتهای تحقیقات و آموزش کشاورزی و ترویج به طور مشترک در معرض دید کارشناسان و محققان قرار گرفته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی از سیاست تولید محصول پاک و عاری از مواد شیمیایی خبرداد و گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که بازار محصولات کشاورزی احساس ناامنی نکند و محصولات کشاورزی سالم تولید شود.
طباطبایی در پاسخ به این سوال که چرا تولید محصولات کشاورزی در حاشیه مشهد به وسیله فاضلاب در حاشیه رود کشف‌رود انجام می‌شود گفت: تلاش بر این است که از تولید محصولات به وسیله فاضلاب جلوگیری شده و آب در اختیار کشاورزان انگل‌زدایی و عاری از ویروس شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی افزود: به دستور دادستانی محصولات تولید شده در حاشیه کشف‌رود که بوسیله فاضلاب تولید می‌شود اجازه ورود به بازار پیدا نمی‌کند بلکه با حکم دادستانی این محصولات تخریب و منهدم می‌شود زیرا این محصولات هم برای مصرف انسان و دام مضر شناخته شده است.
طباطبایی تصریح کرد: برای جایگزینی درآمد کشاورزان به جای کاشت سبزی و صیفی با استفاده از آب فاضلاب کشت درختان صنوبر و سریع‌الرشد در این مناطق ترویج می‌شود که این درختان به مصرف صنعت رسیده و برای مصرف انسانی و دام نخواهد بود.
بنابر مشاهده خبرنگار فارس در روستای رضوان، اخنگان در 20 کیلومتری مشهد بعد از انتقال آب سد کارده برای شرب مشهد، فاضلاب مشهد در اختیار کشاورزان قرار گرفته که باعث شده مردم دچار بیماری‌های پوستی شده و محصول تولید شده سبزی و صیفی غیرقابل مصرف و سرطان‌زا شوند. بنابر مشاهده خبرنگار فارس نفوذ فاضلاب به باغ‌های 300 ساله در منطقه رضوان باعث خشک شدن درختان قدیمی شده و کف سفید رنگ ناشی از ورود فاضلاب به روستاها به وسیله باد در هوا معلق می‌شود.
همچنین علیرضا شکری مدیر آموزش بهره‌برداران استان خراسان رضوی در حاشیه این نمایشگاه گفت: سال گذشته 16 سایت مدرسه در مزرعه در استان خراسان رضوی اجرا شد که محصولاتی مانند سیب‌زمینی، پیاز به صورت سالم تولید و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.
وی افزود: تولید سیب‌زمینی و پیاز سالم برای اولین بار تولید سیب‌زمینی و پیاز سالم در کشور با کد سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی در استان خراسان رضوی انجام شد که نیترات موجود در این محصولات از حد مجاز آن پایین‌تر بوده و محصول سالم عرضه شده است.
شکری خاطرنشان کرد: در حالیکه حد مجاز نیترات در پیاز و سیب‌زمینی 50 میلی‌گرم در هر کیلوگرم باید باشد اما در پیاز تولیدی یک دهم این حد مجاز و در سیب‌زمینی 24 میلی‌گرم در واحد کیلوگرم یعنی نصف حد مجاز تولید شده است.
شکری همچنین از اجرای طرح نوین کشاورزی با استفاده از آبیاری مغناطیسی در مزارع سیب‌زمینی خبر داد و گفت: این طرح بوسیله عزیزالله سنجری کشاورز نمونه در شهرستان قوچان اجرا شده است.
به گزارش خبرنگار فارس نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی کشاورزی در استان خراسان رضوی به مدت یک هفته در سازمان تحقیقات ترویج و آموزش کشاورزی تهران برگزار می‌شود.

خبرگزاری فارس - 89/2/19

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.