دمای آب مورد مصرف در مرغهای تخمگذار

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
  • بازدید : ۱۲۰۲
دمای آب مورد مصرف در مرغهای تخمگذار
به طور معمول به پرورش دهندگان طیور تخمگذار توصیه شده است که دمای آب مصرفی طیور را تا حد امکان ، به خصوص وقتی که درجه حرارات محیط افزایش می یابد ، خنک نگهدارند .
در دانشگاه یووا دو آزمایش در این رابطه انجام گردید . در آزمایش اول آبی با دمای0c18 یا 27 درجه سانتی گراد برای مرغهای تخمگذار دارای سن 29 هفتگی که در دمای محیطی متوسط 31 درجه سانتیگراد برای مدت 4 هفته نگهداری می شدند ، تامین گردد . در دو هفته نخستین آزمایش ، مرغهایی که آبی با دمای 18 درجه سانتی گراد دریافت می کردند مصرف غذای بیشتری داشتند ولی بعد از دو هفته تغییری مشاهده نشد . مصرف آب تحت تاثیر دمای آب نبود ولی با افزایش درجه حرارت محیط ، مصرف آب افزایش یافت .
در آزمایش دوم ، آبی با دمای 15 ، 19 ، 23 و یا 27 درجه سانتی گراد در دمای محیطی متوسط 5/32 درجه سانتی گراد برای مرغها مهیا گردید . مصرف غذا در نخستین هفته تقریبا 30% افت کرد ولی اثر دمای آب مصرفی همچون آزمایش اول به وضوح مشخص نبود . زمانیکه دمای آب به 23 درجه سانتی گراد رسید، کاهش مصرف غذا مشهود بود . همچنین پرندگان در طول انجام آزمایش در این تیمار به طور بارز آب بیشتری مصرف کردند . با این وجود ، محققین اختلافات بارزی میان تک تک مرغها در هنگام پاسخ به درجه حرارتهای مختلف محیطی و دماهای مختلف آب مصرفی یافتند .
در تمامی موارد ، کاهش مصرف خوراک در آغاز وقوع افزایش دمای محیط وجود داشت و در طی انجام این آزمایشات به خوبی به اثبات رسید . لازم به ذکر است پرندگان در نهایت با درجه حرارت بالا سازش می یابند ولی آب خنک می تواند این مراحل را تسریع بخشد و پاسخ منفی پرنده را در ابتدای واکنش کاهش دهد .

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.