بررسی یک الگوی تجاری در صنعت طیور

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
  • بازدید : ۹۰۷
بررسی یک الگوی تجاری در صنعت طیور
علیرضا گائینی
بر اساس نظرات منتشر شده در سالیان گذشته ، این نکته آشکار است که بسیاری از مردم در کشور روسیه ، تمایل به خودکفایی در بخش تولید مرغ دارند . اما آیا روسیه باید در جهت خودکفایی تلاش نماید ؟ جالب آن که برخی مفسرین ، خودکفایی این کشور در تولید مرغ را بهترین راه ممکن نمی دانند . شاید واردات و صادرات مرغ به صورت دوطرفه ، بهترین راه پیش روی صنعتگران این کشور باشد .
اما چرا تجرات بهتر است ؟ به منظور دستیابی به پاسخ این سوال ، بهتر است به اصول اولیه تجارت بازگردیم . اصولا چرا تجارت صورت می گیرد ؟ چرا تمامی کشورها در خودکفایی تمامی محصولات خود تلاش نمی کنند ؟ اقتصاد سرشار از تناقض است . در مواردی نیز دیده میشود که خودکفایی در برخی محصولات ، راهی است به سوی فقر . توجه داشته باشیم که تجارت و همچنین ، واردات و صادرات است که سبب ارزآوری و بهبود وضعیت اقتصادی میشود و نه قطع ارتباط با بازارهای خارجی .
مورد فوق ، حقیقتی شناخته شده است و بسیاری از مفسرین اقتصادی با اصول آن ، موافقند . شرایط فوق ، زمانی پیچیده خواهد شد که شرایط محصولی خاص ، تحت تاثیر قرار گیرد .
در سال جاری میلادی ، کشور روسیه واردات محصولات طیور خود را کاهش داد . این در حالیست که بر اساس آمارهای منتشر شده ، حجم واردات طیور از ایالات متحده به یک چهارم ، تقلیل یاقته است . اما از سوی دیگر ، کاهش واردات این محصولات ، سبب افزایش قیمت محلی گردید . با کاهش واردات محصولات طیور به یک چهارم قیمت محصولات طیور محلی افزایش یافت . این در حالی بود که مصرف این محصولات نیز در پی افزایش قیمت ، کاهش یافت .
در واقع ، شرایط فوق سبب خروج بسیاری از مردم از بازار مصرفی محصولات طیور شد . نتیجه این کاهش مصرف نیز کاهش سودآوری تولیدکنندگان صنعت فوق بود . در جهت درک اثرات مفید واردات محصولات طیور به روسیه ، بهتر است شما شرایطی را متصور شوید که این واردات ، ممنوع گردد . با کاهش واردات مرغ از سایر کشورها و به خصوص ایالات متحده به روسیه ، قیمت مرغ در این کشور بالا رفت . این در حالی بود که قیمت این محصول در صادرکننده ها به این کشور ، کمتر بود .
تحت چنین شرایطی ، قشر کم درآمد در ایالات متحده ، به صورت موقت از شرایط ایجاد شده نفع خواهند برد . در حالی که قشر کم درآمد در روسیه ، قربانی چنین جریانی خواهند بود . در نتیجه ، قشر کم درآمد در روسیه ، یارانه قشر کم درآمد در ایالات متحده خواهند شد .
بنابراین ، به نظر میرسد که صرفا از دیدگاه اقتصادی ، ورود محصولات طیور ایالات متحده به بازارهای داخلی روسیه ، سبب افزایش مصرف قشر کم درآمد جامعه شده و تاثیرات مخرب زیادی را نیز بر صنعت طیور محلی این کشور نخواهد گذاشت . این وضعیت ، با وجود طبقه متوسط در روسیه رو به افزایش است . چنین حالتی میتواند تضمینی باشد بر ادامه تولید محصولات طیور در کشور فوق . از سوی دیگر ، قشر کم درآمد جامعه نیز امکان استفاده از محصولات وارداتی ارزان را خواهند داشت .
اما این نکته را نیز بایستی مورد توجه قرار داد که خودکفایی روسیه در تولید گوشت مرغ نیز جذابیت بالایی برای تولیدکنندگان این کشور خواهد داشت . آیا روسیه باید به یک صادرکننده گوشت مرغ نیز تبدیل گردد ؟ توجه داشته باشید که نهاده های طیور در کشور روسیه نسبتا ارزان بوده ( این مورد در سال جاری اندکی متفاوت بوده است ) و گوشت مرغ تولیدی نیز با قیمت کمی عرضه می گردد .
تحت چنین شرایطی و با توجه به قیمتهای پائین تولید ، این کشور میتواند به جای تاکید بر خودکفایی ( با عنوان یک هدف استراتژیک ) ، به یک صادرکننده قوی به کشورهای همسایه خود تبدیل گردد . این در حالیست که میتوان با اجرای طرح صادرات و واردات ، به هدفی سودآورتر دست یافت . دستیابی به این هدف را میتوان در بسیاری از کشورهای در حال توسعه که قیمت نهاده ها پائین میباشد ، دنبال نمود .
شاید برای برخی از افراد ، واردات و صادرات همزمان اندکی عجیب به نظر برسد . اما باید این نکته را به خاطر داشته باشید که این برنامه در بسیاری از کشورها در حال اجراست . چین و برخی از کشورهای اتحادیه اروپا ، به صورت همزمان ، به واردات و صادرات گوشت مرغ می پردازند . ایالات متحده نیز در مقادیر بسیار زیادی به واردات و صادرات گوشت گوساله و خوک می پردازد . این استراتژی در حوزه های غیر از کشاورزی نیز معمول است . به عنوان مثال ، در اکثر کشورها ، میزان واردات و صادرات خودرو برابر است .
در انتها این نکته یادآوری میشود که استفاده از مزایای تفاوت قیمت میان دو یا چند بازار ، فرایندی است که بارها اجرا شده است . ترجیح مردم در استفاده از قطعات مختلف گوشت مرغ ، وجود فرهنگهای مختلف ، استقبال یا عدم استقبال از مرغ تازه یا منجمد از جمله مواردی میباشند که در کشورهای پهناور ، دیده میشود و بایستی با توجه به آنها به سیاست گذاری تولید و صادرات و واردات پرداخت .

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.