تکنولوژی عمل آوری پادتن های تک کلونی در تخم مرغ

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
  • بازدید : ۱۱۱۷
تکنولوژی عمل آوری پادتن های تک کلونی در تخم مرغ
نخستین گزارش علمی از توالی پادتنهای تک کلونی تولید شده در مرغ با عملکردی کامل در تاریخ 29 اگوست سال 2005 توسط مرکز درمان شناسیorigin گزارش شده است.در این گزارش به پادتنهایی که به تنهایی در مجرای تخمدان مرغ و در رسوب موجود در سفیده تخم مرغ با غلظت 3-1 میلی گرمی وجود دارد اشاره شده است. به علاوه پادتنهایی که در این حالت تولید می شوند در مقایسه با پادتنهای درمانی تولید شده بوسیله سلولهای قردادی در روشهای پرورشی 100-10 برابر توانایی سلول کشی بیشتری را از خود نشان می دهند.
در سپتامبر سال 2005 گزارش جدیدی بر اساس بیوتکنولوژی طبیعی توسط محققین در مان شناسی originو همکارانشان در دانشگاه مدراکس تگزاس و دانشگاه کلیفرنیای لس آنجلس انتشار یافت و یک نظریه مختصر پژوهشی در رابطه با تاثیر بالقوه این رشد و پیشرفت در عمل آوری پروتئین های درمانی انسان نیز ارائه گشت.
از نقطه نظر دکتر رابرت جی اتچز، نائب رئیس درمان شناسی origin ، این عمل نشانگر آن است که این پتانسیل برای عمل آوری پروتئین های درمانی با خاصیت های پیشرفته در تخم مرغ ها به عنوان یک جایگزین برای سیتم پرورش سلولهای پستاندار عمل می کند. به گفته وی پادتنهای تولید شده با این روش نسبت به پادتنهای تولیدی در سلولهای CHOدارای ویژگی های و مشخصه های بیولوژیکی و فیزیکی بسیار مشابهی هستند. به انضمام این که تقریبا منحنی های شبیه به هم، گرایشهای مشابه و توانایی های یکسانی نیز بوسیله آنتی ژن در سلولهای سرطانی پروستات درونی سازی می شود. در عین حال، پادتنهای تولیدی مرغ فاقد رسوب شکر می باشند که در مقایسه با پادتنهای تولیدی CHO موجب افزایش فعالیت سلول کشی آنها می گردد.
چگونگی عمل آوری پادتنهای تک کلونی در تخم مرغ
محقین به منظور ایجاد فرایند پادتن سازی، نخست سلولهای بنیادین جنینی را در مرغ مستقر کردند که در این حالت این ژنها در حال رمز گردانی پادتن و تولی های تنظیم کننده در حال کاهش رسوبگذاری در سفیده تخم مرغ بودند.پس از این مرحله سلولهای بنیادین جنینی به جوجه تبدیل می شوند.در این مرحله از رشد سلولهای بنیادین می توانند به صورت موثری در رشد جوجه شرکت داشته باشند. بافتهای ناهمسان که به دنبال فعالیت سلولهای بنیادین بوجود می آیند،. موجب پیدایش تخمهایی حاوی پادتن به میزان میلی گرمی می شوند، که سپس از پروتئین های سفیده تخم مرغ جدا گردیده و محصولی خاص به وجود می آورند. از نقطه نظر دکتر اتچز این عمل نشان دهنده یک پیشرفت قابل ملاحظه، طی فعالیتهای قبلی به منظور رشد ژنهای انتقال دهنده پرندگان می باشد که به جفت شدن گونه های کوچک DNA محدود می گردد.
این تکنولوژی روشی برای جفت شدن پروتئینهای رمز گردان DNA با هر اندازه و پیچیدگی به هنگام دستیابی به سطوح بالای پروتئین است. علاوه براین، این روش، تنها تکنولوژی به شمار می رود که رسوب گذاری پروتئین درمانی را در سفیده تخم مرغ محدود می سازد. پادتنهای تک کلونی به عنوان علم درمان شناسی انسانی یک موفقیت عظیم به همراه 25 استفاده درمانی انسانی اثبات شده و یک جهش در میزان این پروتئینها در رشد بالینی داشته است. در این مسیراتظار می رود که پادتن های تک کلونی ضد سرطانی قوی تر و با هزینه کمتری بوجود آید. وارد کردن این تکنولوژی عمل آوری در مرغ، سود قابل ملاحظه ای برای صنعتی که خود را با عرضه تجاری افزایش میزان پادتنهای درمانی سازگار می کند، در بر خواهد داشت.
بنا بر گفته های دکتر رابرت کی رئیس و مدیر اجرایی مرکز درمان شناسی origin سیستم مرغی در مقایسه با هر سیستم گیاهی و یا دیکر سیستمهای انتقال ژنی حیوانی، سیستمی جالب برای عمل آوری پروتئین درمانی به حساب می آید. این حقیقت که پادتنهای ضد سرطان تولید شده در مرغ فعالیت سلول کشی بیشتری از خود نشان می دهد، سیتم مرغی را به طور قابل ملاحظه ای متناسب با تکنولوژی های عمل آورزی غیر سنتی و روشهای پرورش سلولی سنتی ترفیع می بخشد. به علاوه بر خلاف دیگر سیستمهای انتقال ژنی حیوانی که از 18 ماه تا 3 سال به طول می انجامد ( بز یا گله های دیگر ) زمان تشخیص پادتن تا عمل آوری تخم مرغ تنها 8 ماه وقت نیاز دارد. برای جداسازی و خالص سازی بهره پروتئینی از تخم مرغ بدون نطفهاستفاده می شود. به علاوه مدتهاست که شرایط لازم برای فعالیت صنعتی در عمل آوری واکسن در تخم مرغ مورد توجه قرار گرفته است.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.