اصول و ضوابط بهداشتی گله‌های مرغ اجداد

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
  • بازدید : ۱۰۰۸
اصول و ضوابط بهداشتی گله‌های مرغ اجداد
۱) واحدهای پرورش مرغ اجداد باید مجوز بهداشتی بهره برداری بر اساس نظام دامداری باشند .
▪ تبصره : واحدهای پرورش مرغ اجداد در صورت نداشتن مجوز بهداشتی بهره برداری ملزم می باشند پس از ابلاغ ضوابط بهداشتی حداکثر ظرف مدت یک سال نسبت به اخذ مجوز اقدام کنند .
۲ ) هر واحد موظف به داشتن دامپزشک تمام وقت به عنوان مدیر بهداشت می باشد (طبق شرایط پیوست) و کلیه کارکنان و تجهیزات مورد نیاز فارم باید از نظر بهداشتی بر اساس ضوابط سازمان دامپزشکی بوده و به تایید مدیر بهداشتی برسد .
▪ تبصره : واحدهای پرورش مرغ اجداد موظفند پس از ابلاغ ضوابط بهداشتی نسبت به معرفی دامپزشکان تمام وقت خود به عنوان مدیر بهداشتی اقدام کنند .
۳ ) مدیر بهداشت واحدهای اجداد موظف است جهت فرآورده های تولیدی (تخم مرغ نطفه دار – جوجه یکروزه) گواهی بهداشتی طبق فرم پیوست صادر نماید .
▪ تبصره ۱ : واحدهای مرغ اجداد باید تخم مرغهای نطفه دار تولیدی خود در هچر های منحصر به اجداد هچ کنند .
▪ تبصره ۲ : ارسال فرآورده های تولیدی واحدهای اجداد نظیر تخم مرغ نطفه دار و جوجه یکروزه به سایر نقاط کشور با ارائه گواهی بهداشتی (برابر فرم ضمیمه) امکان پذیر می باشد در غیر اینصورت مطابق با آیین نامه مصوب تردد دام و فرآورده های آن عمل خواهد گردید .
۴ ) گله های مرغ اجداد باید عاری از عوامل مایکوپلاسماگالی سپتیکم (MG) و سالمونلا پولوروم و گالیناروم و کلامیدیاها باشند .
▪ تبصره ۱ : در صورت ابتلا گله های اجداد به بیماریهای فوق گله مبتلا حذف می شود .
▪ تبصره ۲: جهت حذف تدریجی مایکوپلاسماسینویه (MS) اپیدمیولوژی بیماری فوق در گله های اجداد مورد مطالعه قرار گیرد و راههای عملی به منظور پیشگیری از ابتلا گله های اجداد به بیماری مذکور از طرف سازمان دامپزشکی کشور ارائه شود (مدت مطالعه ۲ سال برآورد می شود )
۵ ) گله های واحدهای اجداد باید عاری از بیماری های زیر باشند :
کم خونی ویروسی IBH – لکوزلنفوئید – آرتریت ویروسی – سالمونلوز – AE – E.D.S.
▪ تبصره ۱: با توجه به اپیدمیولوژی بیماری سالمونلوز به ویژه سالمونلا تیفی موریوم و آنتریتیدیس و مشکلات ناشی از امکان آلودگی دان مصرفی – پرندگان وحشی – جوندگان و احیانا حشراتی که در سالنهای مرغداری زندگی می کنند و همچنین افراد شاغل در مرغداری ها مقرر گردید به منظور از بین بردن الودگی های احتمالی مواد اولیه تشکیل دهنده دان و دان آماده. از سالمونلا امکان لازم در خصوص مطالعه روش های رفع آلودگی در مدت دو سال با همکاری دستگاههای ذیربط فراهم شود . لذا در صورتی که گله های مرغ اجداد به بیماری سالمونلوز مبتلا گردند (به ویژه سالمونلا آنترتیتدیس و تیفی موریوم ) وعلائم کلینیکی را نشان دادند . نسبت به حذف گله آلوده اقدام شود ، و در مورد گله هایی که علائم کلینیکی بیماری را نشان نمی دهند ولی میکروب سالمونلا از آنها جدا شده جهت کاهش و از بین بردن عامل سالمونلا گله درمان شود .
▪ تبصره ۲ : حذف گله های اجداد به علت ابتلا به بیماری هایی که منجر به حذف گله می شود باید به تایید هیئت کارشناسی متشکل از کنندگان سازمان دامپزشکی – دانشکده دامپزشکی و موسسه رازی با استفاده از امکانات آزمایشگاهی داخل و در صورت لزوم خارج از کشور انجام شود . مسئولیت هیئت به عهده نماینده سازمان دامپزشکی می باشد .
۶ ) گله های اجداد در صورت ابتلا به بیماری های ویروسی نظیر برونشیت عفونی – نیوکاسل ـ آنفلوانزا (H۹N۲) – لارنگوتراکئیت – AE و هرگونه افتی بیش از ۱۰% تا بهبودی کامل و رفع بیماری و علائم آن و برگشت به حالت طبیعی می باید از تخم مرغهای نطفه دار تولید شده به صورت خوراکی استفاده کنند .
▪ تبصره : خوابانیدن مجدد تخم مرغهای نطفه دار گله های اجداد پس از ابتلا گله به بیماری هایی که ذکر آن آورده شد و برگشت به بهبودی و حالت طبیعی با مجوز سازمان دامپزشکی کشور امکان پذیر خواهد بود .
۷) گله های مرغ اجداد باید بر علیه بیماری های ویروسی زیر ایمنی کافی داشته باشند :
گامبورو – برونشیت عفونی – نیوکاسل –AE
▪ تبصره : واحدهای مرغ اجداد موظف به ارائه اطلاعات لازم به مرغداران در خصوص میزان عیار آنتی بادی در جوجه های تحویلی بر علیه بیماری هایی هستند که در بند هفتم ذکر شده اند .
۸ ) تحویل جوجه های تولید شده توسط مزارع مرغ اجداد به واحدهای مرغ مادر با صدور مجوز بهداشتی از طرف سازمان دامپزشکی کشور امکان پذیر است .
۹ ) به عنوان ناظر بر رعایت اصول بهداشت یک نفر کارشناس (دامپزشک) از طرف سازمان دامپزشکی کشور معرفی و به واحد پرورش مرغ اجداد اعزام می شود . لازم به ذکر است که دامپزشک اعزامی بر اساس ضوابط بهداشتی واحد اجداد از فارم مذکور بازدید می نماید .

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.