آشنایی با ادوات کشاورزی با مروری بر دستگاه پلت ساز

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
  • بازدید : ۱۹۳۲
پلت کردن عبارت است از در معرض بخار آب قرار دادن خوراک آسیاب شده و سپس خروج خوراک داغ ومرطوب از داخل دستگاه پلت زن با فشارسپس توسط جریان هوا خشک کردن .
رطوبت لازم جهت پلت کردن 15-18% می باشد در مورد خوراکهای بافیبر بالا رطوبت بیشتری نیاز است.
از موادی مثل لیگنوزول ، بنتونیت ویا ملاس به عنوان مواد چسبان استفاده می شود .
به کار گیری 10-15%گندم وتا حد کمتری جو در جیره هاسبب تولید پلتی با استحکام خواهد شد . البته با توجه به هزینه بالا استفاده از 2% آب اضافی کافی است . دراین روش زمان کمتری صرف خوردن می شود بنابراین احتیاجات انرژی کاهش می یابد .
خواص پلت کردن :
کا هش ماهیت گردوخاکی – افزایش خوشخوراکی- افزایش مصرف – افزایش عملکرد وزن و کاهش مصرف انتخابی . در طیور وخوک تغذیه با پلت سرعت رشد را تا 15% و بازده غذا را 5-10% افزایش می دهد .
مزایای پلت و استفاده کردن از آن در خوراک طیور
علمی، کاربردی - روش متداول پلت سازی عبارت است از در معرض بخار آب قراردادن خوراک آسیاب شده ، سپس خروج خوراک داغ و مرطوب از داخل پلت زن با کمک فشار . این پلت ها سپس توسط جریان سریع هوا سریعاً سرد و خشک میشود جیره ها را میتوان تا دمای 85 درجه سانتی گراد بدون ترس از تخریب ویتامین یا کاهش وزن تولید پرنده با حداکثر امکان تولید پلت در ساعت فراهم نمود . غذای پودری توسط ماشین های پلت در شرایط بخار و فشار و حرارت 70-85 درجه سانتی گراد به پلت تبدیل میشود.
حدود 60% غذاهایی که در مرغداری مصرف میشود به صورت پلت می باشد و در این فرایند تغییراتی در دان ایجاد میشود .
- تغییرات شیمیایی:حرارت بخار آبی که در حین پلت داده میشود مواد مزاحم رشد را که در بعضی از مواد غذایی وجود دارد از بین می برد و در نتیجه با تغذیه پلت، رشد بهتری حاصل میشود.
- تغییرات فیزیکی :موجب افزایش تراکم ذرات غذایی می گردد و طیور با حرکت کمتری غذای مورد نیاز را بدست می آورند و لذا انرژی آنها صرف رشد و تولید می شود .
مزایای پلت کردن خوراک
- پلت نمودن تحت فشار و دمای بالا(70 تا85 درجه سانتی گراد)انجام میشود که موجب عملیات زیر در خوراک میشود:
الف)تاثیر منفی پلی ساکاریدهای غیرنشاسته ای بر ویسکوزیته محتویات دستگاه گوارش کاسته میشود. افزایش ویسکوزیته توسط پلی ساکاریدها سبب جذب آب در دستگاه گوارش باعث کاهش سرعت نفوذ مواد مغذی و سبب کاهش قابلیت هضم میشود ، مواد هضم نشده با ویسکوزیته بالا تولید مدفوع بسیار چسبناکی میکند که مشکلات بستر چسبناک و مرطوب را به وجود می آورد بنابراین با تولید خوراک به صورت پلت باعث کاهش ویسکوزیته پلی ساکارید غیر نشاسته ای شده و قابلیت هضم بالا می رود.
ب)عوامل ضد تغذیه ای و بازدارنده رشد و باکتریها و آلودگی های میکروبی از قبیلE- - Coli و سالمونلا فعالیت خود را از دست میدهند .
ج)بهبود کیفیت مواد که باعث لیگنین زدائی و ژلاتینه شدن مواد نشاسته ای می شود و قابلیت هضم را بالا می برد.
- سبب کاهش گرد و غبار میشود و از بروز بیماری تنفسی نظیر CRD جلوگیری می نماید.
- چون خوراک به صورت همگن و یکنواخت میباشد امکان انتخاب در خوراک را از پرنده سلب مینماید و تمامی قسمتهای موجود در خوراک بالاجبار توسط پرنده استفاده میشود و تمامی گله به یک میزان از مواد مغذی مصرف مینمایند .
- زمان مصرف خوراک را کاهش میدهد که این امر بخصوص در مناطق گرمسیری حائز اهمیت است.
- در شرایطی که تحریکات عصبی یا تنش وجود دارد، میزان مصرف خوراک کاهش می یابد ، لذا مصرف خوراک به صورت پلت مواد مغذی مورد نیاز را فراهم مینماید.
- قدرت ماندگاری خوراک پلت از خوراک آردی بسیار بیشتر می باشد.
- کاهش میزان به هدر رفتن خوراک که طی عمل جابجایی و وزش باد و… قسمتی از مواد ریزتر و سبکتر را از دست میدهد که ممکن است ویتامین ها و مواد معدنی باشند که در نتیجه از بین رفتن این مواد مغذی سبب کاهش عملکرد گله میشود . بطور کلی میزان پرت و ضایعات را تا 10% کاهش میدهد.
- از آنجایی که مصرف چربی در مرغداری به دلیل: خطر فساد ، مشکلات نگهداری ، مخلوط نشدن یکنواخت خوراک» به راحتی امکان پذیر نمی باشد، این مواد به طور همگن در پلت قابل مصرف میباشد.
تعیین کیفیت پلت
کیفیت پلت معمولاً با بکاربردن شاخص PDI تعیین می گردد. در واقع PDI تستی است که درآن جیره پلت به صورت معلق در جعبه ای مخصوص در زمانی معین قرار می گیرد، که درطی این دوره خوراک تحریک شده وانتقال می یابد و مورد بررسی قرار می گیرد . بعد از پایان حرکت، نسبت خاکه به پلت کامل درآغاز، به عنوان شاخص پلت درنظر گرفته می شود. بنابراین هرچه خوراک با شاخص دوام پلت بالاتری باشد نشان دهنده این است که پلت بیشتر می تواند، قبل از تغذیه سالم باقی بماند. برای خوراکهای آسیاب شده نیز این روش می تواند مورد استفاده قرار گیرد. بسیاری از خوراکهای پلت بوسیله بارگیری، ذخیره کردن، مته نمونه برداری و انتقال به فارم تخریب می شوند. دستکاری در خوراک کیفیت پلت را کاهش می دهد و در بسیاری از زمانی که پلت به فارم می رسد به طور جدی درصد پلت کامل کاهش می یابد، به همین جهت نیاز به انتقال اتوماتیک خوراک وسیستم مدیریتی قوی احساس می گردد.
معایب پلت کردن :
پلت کردن هر تن غذای آسیاب شده 3-5 دلارمی باشد . خوراک قبل از پلت شدن حتماً باید آسیاب شده باشد . جیره های حاوی چربی و فیبر بالا به سختی پلت می شوند . با استفاده پلت برای گاوهای شیری به علت کاهش میزان استات چربی شیر کاهش می یابد .
انواع پلت :
-مکعبی : این روش نسبتا جدید است ، اندازه ذرات در حدود 2.5 سانتیمتر است . در این روش ما احتیاجی به آسیاب کردن نداریم واز اسپری آب استفاده می شود . یونجه خشک بهترین نوع مکعبی است.
- حبه ای : که جیره های طیور به این شکل است .
فاکتورهای موثر بر کیفیت پلت
براساس مطالعاتی که ریمر در سال 1992 انجام داد، بیان کرد که کیفیت پلت به فاکتورهای زیر بستگی دارد.
. خنک سازی وخشک کردن
. شرایط پلت
. ویژگیهای قالب پلت
. جیره فرموله شده
. اندازه ذرات

دیدگاه ها

بدون نام
۱۳۹۵/۰۸/۲۵ ۱۳:۳۰
برادر عزیز دنبال این کار نرو چون اخرش شکست میخوری. توی ایران اینجور کارها جواب نمیده
مصطفی رحمانی رضاییه
۱۳۹۲/۰۱/۰۴ ۰۸:۰۸
با تبریک سال 1392 وارزوی موفقیت به منظور احیاء خاک اره وپلیت نمودن ان درسایزهای مختلف مرا راهنمایی ودر صورت امکان هزینه خط تولید انرا در با ظرفیت روزانه 500تن وبادر نظر گرفتن رطوبت مواد اولیه که حدودا 65درصد تر وابکی میباشداعلام و برای همکاری بیشتر لطفابا ادرس ایمیل مکاتبه فرمایید. با تشکر م. رحمانی

اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.