راه های جلوگیری از زمین گیر شدن گاوها

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
  • بازدید : ۱۱۹۲۷
راه های جلوگیری از زمین گیر شدن گاوها
اخیرا خریدوفروش گاوهای زمین گیر شده ( لاشه ) ممنوع است و بدین لحاظ، دلیل دیگری بدست آمده تا از بروز این مشکل جلوگیری کنیم. اخیرا سوال مطرح شده این است که چرا ما باید متفاوت عمل کنیم و چگونه ما باید برنامه های درمانی را تغییر دهیم؟ طرح این سوال به خودی خود دلالت بر وجود نقص در برنامه های فعلی و نوع تصمیم گیری ها دارد. در خصوص آن سوال مشکل می باشد و جواب آن نیاز به یک پاسخ فکورانه دارد زیرا ما اساسا اهداف قبلی براساس جلوگیری از زمین گیر شدن گاوهایی بود که قبلا برای درمان شناسایی شده بودند. بنابراین ما می خواستیم که درمانی موثر و اقتصادی داشته باشیم. لذا احساس ما این بود که بهترین برنامه های درمانی در دسترس را داریم اما اگر هیچ تغییری صورت نگیرد ما می توانیم انتظار نتایجی همچون گذشته را داشته باشیم بنابراین چه چیزی را باید تغییر دهیم؟ ما متوجه شدیم آن چیزی را که در گذشته تجربه کرده ایم را باید مورد نقد و بررسی قرار دهیم ( در کنار این مسئله DICK شخصی است که رکئردها را به خوبی ثبت می کند اما درباره مقدار زیادی از گاوها که از گله حذف شده اند رکوردی ثبت نکرده است ) برای تصحیح این مسئله ما اطلاعات مربوط به شناسایی( ID )، سن، روزهای شیردهی گاو ( DIM )، نمره شرایط بدنی و علت زمین گیری گاوها را جمع کرده ایم. ما به ویژه دو دسته از اطلاعات، شامل مرگ ومیر و کشتار را مورد توجه قرار دادیم.
پیشامدهایی اتفاق افتاد:
اولین چیزی که در نظر گرفته شد جراحات حاصل از زمین خوردن و زخمی شدن گاوها بود. ایالت ویسکانسین هر چهار فصل را تجربه می کند. ما مشکل یخبندان در زمستان و لغزندگی زمین ناشی از رطوبت در تابستان را مورد بررسی قرار دادیم. به این شرایط قبلا توجه شده بود. بنابراین ما فقط میزان آگاهی خود را در این باره افزایش دادیم. آنچه که تغییر یافته بود برنامه ما در مورد چگونگی انتقال یک گاو زمین گیر شده به منطقه ای بود که باید دوره نقاهت را در آن جا طی می کرد.نیاز به انتقال گاو جراحت دیده اجتناب پذیر است ما امکانات مورد نیاز را سازمان دادیم اما بهتر از همه آموزش همه افرادی بود که نیاز داشتند چگونگی انتقال یک گاو بر روی سکو را بدانند و گاو را بدون بدتر شدن زخم هایش جابجا کنند. حالا چه چیزی درباره محل نقاعت باید گفت؟ مجددا باید گفت که نیاز به چنین محلی اجتناب ناپذیر است. ما باید چنین محلی را آماده و تمام ایام در دسترس داشته باشیم. در دوره نقاهت فرض آن است که جراحات گاو مربوط به اسکلت بندی بدن او نیست که نیاز داشته باشد در مورد آن تصمیم گیری شود. بستر مورد استفاده باید به مقدار کافی نرم باشد تا از جراحات بیشتر عضلات جلوگیری شود. جراحات، بیشتر به دلیل محدودیت تحرک عضلات پای گاو که زمین گیر شده است ناشی می شود. فیزیوتراپی ( ورزش درمانی ) این عضلات به هنگام آویزان کردن گاو یا شناور کردن گاو از اهم توجهات می باشد. ما اساسا گاو را به خاطر بهبود پاهایش جابجا می کنیم.
برای کشتار گاو برنامه داشته باشید
آخرین چیزی که اینجا باید در نظر گرفته شود برنامه ریزی برای کشتار گاوی است که هرگز بهبود نمی یابد و در رنج به سر می برد. ما بایستی برای کشتار انسانی گاو برنامه داشته باشیم. مهمترین تصمیم مربوط به زمان کشتار گاو است. تصمیم گیری برای یک گاو زخمی خیلی راحت تر از گاوی است که به علت شرایظ درمانی به تدریج در حال ضعیف شدن است. من اعتقاد دارم که بیشتر راهبردهای مربوط به پیشگیری به شکلی حول محور رکوردهای گذشته گاو چرخش می کند. زمانی که نیاز به درمان گاو تشخیص داده شد، چگونگی استفاده از این رکوردها مهم می باشد. ما فکر می کنیم که یک تشخیص اولیه از این شرایط داریم و باید با نگاه باز وارد برنامه درمانی گاوها شویم. ما می خواهیم که مطمئن شویم که تاریخچه درمانی تک تک گاوها و تاریخچه تاثیر درمان بالینی گاوها مورد قضاوت قرار می گیرد. ما در هنگام مراحل اولیه درمان نیاز به اطلاعات داریم تا احتمال درمان موفق گاو را بهبود بخشیم.
در هنگام درمان براساس تاریخچه، چندین عاما برای تصمیم گیری مهم است. نخست راه دسترسی به تاریخچه درمانی گاو است در زمانی که گاو تحت درمان می باشد. ما باید ارزیابی کنیم که شرایط از چه میزان وخامتی برخوردار است، خطر زمین گیر شدن گاو چقدر است و احتمال بهبود کامل گاو در برابر درمان برای جلوگیری از تخریب عضلات چقدر است. عامل دوم مربوط به آگاهی ما از میزان موفقیت مان در شرایط فعلی و درمان مرتبط به آن می باشد. سومین عامل مربوط است به احتمال بروز یک شرایط وخیم که موجب تضعیف گاو خواهد شد. چهرمین عامل مربوط به وجود یک سیستم تشخیص برای موثر بودن روش درمان، در طی درمان گاو می باشد در شرایط نا امید کننده که گاو زمین گیر شده تحت درمان است شرایط بسیار آشفته است. وقتی مرحله پیشگیری و تشخیص اولیه طی شد ما در شرایطی قرار می گیریم که گاو نیاز به درمان دارد و وظیفه ما ارائه درمان مورد نیاز است و موضوع واقعی نداشتن هیچ برنامه درمانی جایگزین است. تاریخچه درمانی گاو و نسبت موفقیت درمان برای گله به ما می گوید که چه زمان گاو در معرض خطر زمین گیر شدن قرار خواهد گرفت. راه حل آن است که ما می خواهیم کاری انجام دهیم که کیفیت گوشت گاو هنوز قابل ارائه به بازار باشد.
جلوگیری از زمین گیر شدن گاو مستلزم تشخیص میزان خطر زمین گیر شدن است. به این معنی که باید تعادلی بین شرایط درمانی گاو و برنامه جایگزین وجود داشته باشد. ما برای بیماری های مزمن خطرناک و ناامید کننده در گله مانند بیماری یون نیاز به برنامه های جایگزین داریم. ما به عنوان راهبردهای بازاریابی احتیاج داریم که در خصوص ارائه گوشت با کیفیت، برنامه داشته باشیم. ما نیاز به یک سیستم رکورد داریم که قبل و بعد از شرایط درمانی مفید باشد. این رکوردها مارا در نخستین تصمیم گیری های درمانی راهنمایی خواهد کرد و به ما کمک می کند تا بعد از بروز مشکلات، حرکت های بعدی خود را تعیین کنیم سرانجام این که ما نیاز به تعاریفی برای عدم موفقیت خود در درمان داریم.
متاسفانه و یا احتمالا خوشبختانه ما یک برنامه کشتار در اختیار داریم. همگامی که در مان، موفقیت آمیز باشد از کشتار صرف نظر می کنیم و اگر تنها انتخاب ما حذف درد و رنج باشد، کشتار را انجام می دهیم. به علت این که جراحات و یا مسائل حاد حاصل از خطرات ناشی از درمان گاوهای زمین گیر وجود خواهد داشت، هدف ما جلوگیری از به وجود آمدن شرایطی است که منجر به وضعیت وخیم و ناامید کننده می شود و به وضعیت زمین گیر شدن گاوها می انجامد.
آن چه ما در برنامه های اجرایی خود قرار دادیم عبارت بود از استفاده از تاریخچه درمانی تک تک گاوها به عنوان قسمتی از راهبرد جایگزینی ما و نه فقط قسمتی از راهبد درمانی ما. بنابراین ما باید بین آنچه که می خواهیم، یا آنچه که می بینیم و می دانیم تعادل ایجاد کنیم.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.