جیره نویسى صحیح در تغذیه طیور و افزایش راندمان تولید

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
  • بازدید : ۹۳۹
به طور کلى طیور به اندازه اى غذا مى خورند که احتیاجات انرژى خود را تامین کند که در این صورت خوراک دادن به صورت اختیارى یا آزاد امرى غیرمنطقى نخواهد بود.
در مرغداریهاى استان گلستان اصول جیره نویسى طیور از طرف مرغداران کمتر رعایت مى شود و بیشتر به صورت دلخواه و سنتى طیور تغذیه مى شوند.
جیره نویسى باید به نحوى تنظیم شود تا خوراک مصرفى روزانه تمام احتیاجات مغذى حیوان را به نحو مطلوب تامین کند.
ظرفیت دستگاه گوارش طیور محدود است ، ولذا تغییرات مربوط به مقدار خوراک در محدوده ظرفیت دستگاه گوارش نوسان پیدا مى کند، بنابراین اگر جیره غذایى از نظر انرژى فقیر باشد حیوان نمى تواند به حدى غذا مصرف کند که احتیاجات انرژى خود را تامین کند.
هنگامى که ملاک اصلى جیره را غلظت انرژى قرار دهیم در جیره نویسى عملى سطح انرژى باید مشخص شده و سپس سایر مواد مغذى را نسبت به سطح انرژى تنظیم کنیم ، به نحوى که با مقدار خوراک مورد انتظار احتیاجات مواد مغذى براى تولید گوشت و تخم مرغ تامین شود.
جیره هاى پرانرژى معمولا بازده بیشترى دارند اما از طرفى در حالت خوراک دادن به صورت آزاد ممکن است مقدار خوراک مصرفى از احتیاجات انرژى تجاوز کند.
لازم به ذکر است از شرایط محیطى پرورش گونه هاى طیور، احتیاجات مغذى براى هر نژاد و نوع تولید از معیارهاى انرژى به منظور پایه گذارى اصولى در احتیاجات مغذى طیور مى باشد.
از آنجایى که فراهم آوردن شرایط محیطى مطلوب براى پرورش طیور در این صنعت امکان پذیر و اقتصادى بوده در جیره نویسى طیور وبرنامه هاى تغذیه اى طیور به راحتى مى توان طبق توصیه هاى مخصوص هر نژاد عمل کرد.
با افزایش گرماى محیط به ازاى هر درجه سانتیگراد از ناحیه آسایش به بالا مقدار خوراک مصرفى ۵.۱ درصد کاهش پیدا مى کند.
براى جوجه هاى گوشتى ، سرعت رشد و رسیدن به وزن مناسب براى فروش مد نظر بوده که براى این امر محدودیت غذایى وجود ندارد و باید گله را به خوردن غذایى بیشتر تحریک کرد.
در تغذیه طیور وقتى صحبت از پروتئین مى شود در واقع احتیاجات اسیدهاى آمینه را مى بایست در نظر گرفت ، چون جذب پروتئین از روده به صورت اسیدهاى آمینه صورت مى گیرد.
در جیره نویسى طیور، پروتئین ومقادیر اسیدهاى آمینه و نسبت هر یک از آنها به انرژى اهمیت زیادى دارد و براى حصول حداکثر بازده جیره ـ نویسى به جاى پروتئین باید اسیدهاى آمینه را تنظیم کرد.
بازدهى جیره هاى غذایى به سطح انرژى ، پروتئین و نسبت انرژى به پروتئین بستگى دارد.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.