هندلینگ تخم مرغ جوجه کشی

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
  • بازدید : ۱۰۸۳
1- جمع آوری تخم مرغ ها در مزرعه
پوشیده بودن کف لانه های تخم گذاری از پوشال و تعویض به موقع آن، افزایش دفعات جمع آوری تخم مرغ توسط کارگران، جداسازی تخم مرغ های بستری و عدم ارتباط آنها با تخم مرغ های داخل لانه ای و تمیز و رعایت مسائل بهداشتی از جمله مواردی است که کنترل هر چه بیشتر آنها توسط کارشناسان فارم، شرایط بهتری را برای تخم مرغ در جوجه کشی بوجود می آورد.
2- گازدهی تخم مرغ ها در فارم
بلافاصله پس از جمع آوری تخم مرغ ها از سالن، تخم مرغ ها با نسبت 3x، (از 20 گرم پرمنگنات + 40cc فرمالین ، به ازای هر 2/8 متر مکعب فضا) به مدت 20 دقیقه گازدهی می شوند. در طی مدت گازدهی ایجاد شرایط دمایی مناسب (24 درجه سانتیگراد) ، ضروری می باشد.
3- گرید تخم مرغ ها
تخم مرغ های نامناسب جهت جوجه کشی باید جدا و حذف شوند. این تخم مرغ ها عبارتند از تخم مرغ های کثیف (بالای 30 درصد)، تخم مرغ های ترک دار، تخم مرغ های کوچک، تخم مرغ های دوزرده و تخم مرغ های با پوسته غیرطبیعی (دفرمه).
در خصوص تخم مرغ های جداسازی شده از روی بستر در صورت تمیز بودن به صورت جداگانه تحت عنوان بستری و در صورت کثیف بودن (نهایتاً تا 30 درصد) توسط کاردک کود و فضولات چسبیده به آن پاکسازی شده و به عنوان تخم مرغ درجه 2 به جوجه کشی ارسال می شوند.
4- حمل و نقل تخم مرغ ها:
جهت جلوگیری از ایجاد ترک های مویی، حمل و نقل تخم مرغ ها باید با دقت بسیار زیادی انجام پذیرد. در ضمن در صورت طولانی بودن مسیر حمل تجهیز ماشین حمل به سیستم های خنک کننده و یا گرم کننده ضروری می باشد.
ستر
زمان انکوباسیون تخم مرغ ها به طور متوسط 504 ساعت (21 روز) می باشد که 18 الی 19 روز اول به ستر اختصاص می یابد. قبل از ورود تخم مرغ ها به داخل ستر بایستی توسط کارشناس مربوطه مدت انکوباسیون تخم مرغهای هر فارم تعریف گردد که این کار با توجه به سن گله مادر، اندازه تخم مرغ های قابل جوجه کشی و نیز نوع دستگاه انجام می پذیرد و پس از اعمال تصحیحات صورت گرفته مدت انکوباسیون هر فارم در شناسنامه ستری آن ثبت می شود و این مسئله بیانگر زمان مناسب ورود تخم مرغها به داخل ستر نیز می باشد.
4 اصل قابل کنترل در سترها عبارتند از:
1- دما: که در طول دوره ثابت می باشد (حدود 37/4 درجه سانتیگراد (99/4 درجه فارنهایت)) که توسط المنت های تعبیه شده در دستگاه ستر فراهم می گردد. همانطور که قبلاً گفته شد در سیستم های چند سنی، گرمای تولید شده از تخم مرغ ها پس از 9 روزگی نیز سبب گرم شدن تخم مرغها با سن پایین تر می شود.
2- رطوبت: که در طول دوره ثابت می باشد (حدود 37/4 درجه سانتیگراد (99/4 درجه فارنهایت)) که توسط المنت های تعبیه شده در دستگاه ستر فراهم می گردد. همانطور که قبلاً گفته شد در سیستم های چند سنی، گرمای تولید شده از تخم مرغ ها پس از 9 روزگی نیز سبب گرم شدن تخم مرغها با سن پایین تر می شود.
3- تهویه: هوای ستر ها توسط هوای سالن تامین می شود، که به ازای هر 1000 عدد تخم مرغ 0/14 متر مکعب در دقیقه در نظر گرفته می شود.
4- چرخش: جهت جلوگیری از چسبیدن نطفه به پوسته تخم مرغ، چرخش تخم مرغ ها با زاویه 45 درجه در هر 1 ساعت ضروری می باشد، به گونه ایی که کاهش میزان زاویه چرخش و یا دفعات چرخش سبب کاهش میزان جوجه درآوری می شود.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.