ضد عفونی تخم مرغها روش اسپری مکانیکی و تاثیر آن بر قابلیت جوجه در آوری

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
  • بازدید : ۱۰۸۱
این دستگاه جهت ضد عفونی تخم مرغ های جوجه کشی بسیار مناسب است زیرا می توان شانه های متعدد تخم مرغ را بلافاصله پس از جمع آوری ضد عفونی کرده ، قبل از انتقال به انبار ذخیره ، مستقیماً بر روی گاریهای مخصوص جوجه کشی بار گیری نمود . بعلاوه این دستگاه برای استفاه از سیستم های دستی و خود کار لانه های تخم گذاری نیز مناسب بوده ، به راحتی قابل استفاده می باشد . تخم مرغ هایی که از لانه های تمیز جمع آوری شده اند ، بلافاصله با سرعت از دستگاه عبور داده می شوند ، به این ترتیب هنگام بهسازی تعداد بسیار کمی تخم مرغ وجود دارند که بیش از 3 ساعت از تولید آنها گذشته باشد ، این موضوع مزیت قابل ملاحظه ای برای این روش محسوب می شود. پس از آخرین جمع آوری می توان تخم مرغ هایی که بر روی دسته گذاشته جمع آوری و سپس یک بار با سرعت کم و برای نوبت دوم با سرعت بالا از دستگاه عبور داد . در نهایت می توان تخم مرغ های بسته و تخم مرغ های کثیفی را که پس از شستشو نشانی ار مواد زاید چسبیده روی آنها مشاهده نمی شود و کارخانه جوجه کشی ارسال نمود . ولی مطالعه ای که روی گله 12 نوار قطعه ای مرغ مادر گوشتی در ایالت جرجیا صورت گرفت ، شستشو مکانیکی تخم مرغ های جمع آوری شده از بسته ، منجر به افزایش تعداد تخم مرغ های ارسالی به هچردر طول هفته گردید .
معمولاً تخم مرغ های کثیف و جمع آوری شده از بسته جهت مصارف خوراکی مورد استفاده قرار گرفته تا قیمت حدود 5.7 دلار به ازاء هر جوجه پر فروش می رسند. در حالی که قیمت یک جعبه تخم مرغ جوجه کشی حدود 37 دلار یعنی 7 برابر قیمت تخم مرغ خوراکی می باشد .
طی چهل هفته تولید جمع آوری و شستشو تخم مرغ های حاصل از بسته در هر هفته ، هزار دلار سود خالص بیشتر برای پرورش دهنده ایجاد نمود البته سود اصلی استفاده از دستگاه شستشو مکانیکی تخم مرغ ها ، فقط به پاک سازی تخم مرغ های کثیف و حاصل از بستر نیست بلکه هدف افزایش بهداشت تمامی تخم مرغ ها و شانه هایی است که به کارخانه جوجه کشی حمل می شوند .
در بررسی بعمل آمده در ایالت جورجیا با استفاده از دستگاه شستشو مکانیکی بیش از 99 درصد کاهش آلودگی سطح پوسته تخم مرغ های تمیز و کثیف مشاهده گردید . واین در حالی بود که عملکرد قابلیت جوجه در آوری ثابت باقی ماند .
بررسی تخم مرغ های پاکسازی شده و نشده از طریق میکروسکوپ الکترونی مشخص نمود که با روش شستشوی مکانیکی مقدار بسیار کمی کوتیکول از بین رفته و دمای زرده نیز افزایش نیافته است .
مهمترین ایراد شستشوی مکانیکی تخم مرغ ها در مزارع ، هزینه ی بالای آن است زیرا برای کسب نتایج مطلوب باید در هر مزرعه مرغ مادر یک دستگاه نصب نمود . البته جهت کم کردن هزینه می توان فقط یک دستگاه در کارخانه جوجه کشی نصب کرد اما با این کار از تاثیر دستگاه به میزان زیادی کاسته می شود ، زیرا هنگام رسیدن به کارخانه جوجه کشی چندین روز از سن تخم مرغ های جوجه کشی گذشته است و طی این زمان باکتری های سطح پوسته تخم مرغ ، فرصت کافی جهت نفوذ به داخل آن راه یافته اند .
با آگاهی از معایب روش های ابتدایی پاکسازی تخم مرغ های جوجه کشی شایسته است که شستشوی مکانیکی تخم مرغ های جوجه کشی در مزارع مرغ های مادر ، مورد توجه جدی صنعت جوجه کشی قرار گیرد . در حال حاضر 80 درصد جوجه های گوشتی در آمریکا به صورت داخل مورد تزریق واکسن مارک قرار می گیرند . این فن آوری مورد توجه جهانی ( Inovo ) تخم مرغ قرار گرفته است ، برای انجام این روش ،بهبود هر چه بیشتر بهداشت تخم مرغ ها و محیط کارخانه جوجه کشی بسیار حائز اهمیت است زیرا طی فرایند تزریق واکسن به داخل تخم مرغ پوسته تخم مرغ ها سوراخ شده ، نسبت به آلودگی بسیار حساس می شوند.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.