نوآوری در کشاورزی با ماشین های بذرکار

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
  • بازدید : ۳۴۶۱
در گذشته های نه چندان دور ، کاشت بذور با پاشش بذر با دست از کیسه ای که به گردن زارع آویزان بود انجام می شد که بعد از مدتی یک صفحه پرآن در زیر آن کیسه قرار دادند که با چرخاندن آن بذور با سرعت در شعاع چند متری پاشیده می شد. و سپس بذرکار ماشین( تراکتوری ) صفحه ای و یا پاندولی به بازار عرضه گشت.
3 نکته مهم در الگوی پخش در بذر پاشی مهم است:
- ارتفاع دستگاه از زمین.
- زاویه قرار گرفتن پره ها( محل استقرار پره ها)
- انحناء پره ها
طولانی ترین مرحله عملیات کشاورزی است و بمنظور با لا بردن تولید و بازده محصولات کشاورزی با راههای مختلف می باشد و مواد غذائی برای گیاه از همه مهمتر، ازت، فسفر، پتاس، و آب و هوا بوده،که فسفر و پتاس را قبل از کاشت و یا هم زمان کاشت به خاک اضافه کرده و چون ازت زود حل می شود مناسب است بعد از کاشت و یا مراحل مختلف رشد گیاه اضافه نمود، مسئله مهم در داشت وجود علفهای هرز و آفات و حشرات است که موجب از بین بردن مواد غذائی خاک و نیز افت کمی و کیفی محصول را بهمراه داشته که موارد لازم در این مرحله عبارتند از:
- سله شکنی و تنک کنی
- کودپاشی
- کنترل علف های هرز
- آبیاری
- کنترل حشرات
با عملیات وجین کاری که بادفع علفهای هرز انجام می شود بمنظور سست نمودن لایه سطحی خاک، جهت نفوذ رطوبت بوده و نیز با عمل قطع لوله های مؤئین در خاک، رطوبت موجود حفظ می شود ، ماشین آن بنام کلیتواتور دارای تیغه های پنجه غازی و بیلچه ای است.
جهت مبارزه با علفهای هرز در اطراف گیاه اصلی ، 3 نکته مهم را با ماشین رعایت نمود: کنترل مسیرحرکت حین رانندگی تراکتور، استفاده از تیغچه های نیمه و اتصال حائل یا سپر.


بذرکار


بذرکار


بذرکار

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.