کاربرد کود پاش در کشاورزی

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
  • بازدید : ۵۱۸۱
کاربرد کود پاش در کشاورزی
کودها را ممکن است به 3 نوع شیمیایی، کود دامی مایع و کود دامی جامد تقسیم بندی نمود. کود شیمیایی ممکن است به صورت دانه ای جامد یا گازی (آمونیاک) باشد. برای هر یک از این کودها، ماشین مخصوصی وجود دارد. کود دامی مایع و جامد را معمولاً هنگام شخم اولیه یا ثانویه با خاک مخلوط می کنند. کود شیمیایی که در 3 نوع اوره (اصطلاحاً شکری) ، فسفاته و پتاسه یافت می شوند. همراه با شخم ثانویه و یا پس از جوانه زدن گیاه در زمان داشت پاشیده می شوند. این 3 کود را به ترتیب k,p,N هم می گویند. کود اوره را در زمان داشت می پاشند و آن را کود سرک می نامند. برای پخش کود شیمیای دانه ای (کوددانه) از بذر افشان ها بهره گرفته می شود. در حقیقت این بذر افشان ها در کشورهای اروپایی فقط برای کود پاشی و نه بذر پاشی مورد استفاده قرار می گیرند.
گاز آمونیاک توسط لوله های پلاستیکی که به پشت تیغه های وجین کن ها یا گاو آهن های قلمی (چیزل) بسته شده اند در عمق خاک رها می شود. کود دامی مایع در ایران کمتر رایج است. دستگاه شبیه آب پاش های خیابانی می باشد. مخزنی پر از کود مایع به تراکتور سوار شده و مایع توسط پمپی بر سطح خاک پاشیده می شود که با ماشین های خاک ورزی ثانویه با خاک مخلوط می شوند.
میزان پخش کود دامی جامد زیاد و به 30-40 تن در هکتار می رسد. بنابراین مخزن یا اطلاق این ماشین باید گنجایش نسبتاً زیادی داشته باشد. برای جابجایی کود در طول اتاق، عموماً از دو تسمه نقاله بی انتها استفاده می شود. که با تکه های آهن نبشی به یکدیگر پیوند می خورند. پره های مارپیچی انتهای اطلاق دو کار را انجام می دهند. یکی خرد کردن کود و دیگری پخش یکنواخت آنها به اطراف یعنی در سطح زمین حرکت قطعات متحرک ماشین از محور تواندهی تأمین می گردد.

کودپاش


کودپاش

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.