کاهش 50 درصدی مصرف سموم شیمیایی گندم به روش انتقال ژن

  • تاریخ انتشار : ۰۰۰۰/۰۰/۰۰
  • بازدید : ۱۴۶۰










عضو پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی :
کاهش 50 درصدی مصرف سموم شیمیایی گندم به روش انتقال ژن

خبرگزاری فارس: رئیس بخش کشت بافت و انتقال ژن پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی گفت: مقاومت گندم به روش انتقال ژن خارجی به این گیاه در برابر بیماری‌های قارچی 50 تا 60 درصد افزایش و به همین نسبت مصرف سم شیمیایی کاهش می‌یابد.
علی اکبر حبشی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، افزود: انتقال ژن یک روش پیشرفته اصلاح نژاد گیاهان به شمار می‌رود که یک ژن خارجی از ماده گیاهی، جانوری و یا باکتریایی به گیاه منتقل شده و باعث افزایش مقاومت گیاه در مقابل بیماری‌های قاچی می‌شود.
رئیس بخش کشت بافت و انتقال ژن پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی تصریح کرد: پروژه‌های مختلفی در این پژوهشکده در جریان است که از جمله آن انتقال ژن به گیاهانی مانند پنبه، گندم، برنج، سیب‌زمینی و یونجه است. با انتقال ژن‌های(باسیلیوس تورینجنسس) BT برای مقاومت به آفات و ژن‌های کیتی‌ناز و گلوکاناز برای افزایش مقاومت قارچی انجام می‌شود و گیاهان پذیرنده این ژن‌ها به اصطلاح تراریخته یا ترانس ژنیک گفته می‌شوند.
حبشی افزود: اگر ژن کیتی‌ناز وارد گندم شود، مقاومت گیاه در برابر بیماری‌های قارچی 50 تا 60 درصد افزایش می‌یابد که باعث کاهش مصرف سموم شیمیایی در این گیاه می‌شود.
وی افزود: این فناوری از حدود 20 سال قبل در کشورهای جهان شروع شده و در 10 سال گذشته در ایران گسترش یافته است.
حبشی افزود: پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی از اولین مراکزی بود که در این عرصه قدم گذاشت و در حال حاضر یکی از مراکز پیشرفته مهندسی ژنتیک در کشور به شمار می‌رود.
رئیس بخش کشت بافت پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی تصریح کرد: در بسیاری از موارد مقدار مصرف سم در گیاهان به گونه‌ای است که می‌تواند ضررهای قابل توجهی برای مصرف کننده داشته باشد، در حالی که انتقال ژن‌های مفید برای مقاومت به آفت و بیماری به راحتی امکان‌پذیر است.
حبشی در پاسخ به این سوال که آیا انتقال ژن به گیاهان خوراکی مانند گندم و برنج از نظر مصرف انسانی مجاز است، گفت: بعد از گذشت مراحل آنالیز مربوطه و مطمئن شدن از بیان صفت مطلوب گیاه، در صورتی که ثابت شود هیچ گونه ضرری برای انسان و دام ندارد، برای مصرف توصیه می‌شود.
وی افزود: روش انتقال ژن دارای مزیت‌هایی است که اصلاح گیاه و بذر به راحتی انجام شده و مقاومت در برابر بیماری‌ها و آفات را افزایش می‌دهد.
حبشی تصریح کرد: انتقال ژن BT به گیاه پنبه برای افزایش مقاومت به بیماری‌های مختلف انجام شد که باعث کاهش 10 درصد مصرف سم در این گونه پنبه شده و اصطلاحا پنبه تراریخته نامیده می‌شود.
وی تصریح کرد: تمام گیاهان ذکر شده به روش انتقال ژن تا زمانی که آنالیزهای مولکولی و ایمنی زیستی بر روی آن انجام نشده، قابل کشت و مصرف نخواهد بود.
حبشی با بیان اینکه تمام گیاهان انتقال ژن تراریخته هستند، گفت: وقتی یک گیاه تراریخته می‌شود، در نسل‌های بعدی آماده و برای کشت و کنترل در گل‌خانه های مجهز آماده می‌شود.
رئیس بخش کشت بافت پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی افزود: متأسفانه هنوز گلخانه تراریخته در ایران وجود ندارد و پژوهشگران این عرصه منتظرند، گلخانه مخصوص در اختیار آنها قرار گیرد.

خبرگزاری فارس-89/01/30

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.