تاثیر ارتفاع آبخوری های نیپل بر عملکرد طیور گوشتی

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
  • بازدید : ۱۴۰۴
تاثیر ارتفاع آبخوری های نیپل بر عملکرد طیور گوشتی
دکتر محمد رضا عابدینی
آبخوریهای نیپل (پستانکی) بیشترین کاربرد را در مزارع پرورش طیور گوشتی در سراسر دنیا دارند.
برخی از مزایای این آبخوریها عبارت از عدم نیاز به کارگر جهت نظافت آبخوریها،اتلاف کمتر آب و کاهش آلودگی در مراحل فرآوری لاشه ها می باشد. اخیرا" پژوهشگران دپارتمان کشاورزی ایالت می سی سی پی آمریکا طی دوآزمایش با استفاده از 3200 جوجه خروس تأثیر آبخوری ناودانی در مقایسه با سه ارتفاع متفاوت آبخوری نیپل را در افزایش وزن بدن و ضریب تبدیل غذایی مورد مقایسه قرار دادند.
پرندگان تحت آزمایش در سالن پن بندی شده با بستر و دمای کنترل شده در 25و 30 درجه سانتیگراد پرورش یافتند. آبخوریهای نیپل در سه وضعیت کوتاه(بدون کشش گردن و نوشیدن آب از جانب منقار)، متوسط (با کشش گردن و نوشیدن آب از انتهای منقار) و بلند( ابتدا بالا آوردن سینه ، سپس کشش گردن و نوشیدن آب از انتهای منقار) قرار گرفتند.
ارتفاع نیپل ها هفته ای دوبار با مشاهده چشمی تنظیم می گشت. استفاده از آبخوریهای ناودانی منتج به افزایش وزن بیشتر پرندگان گردید. طیوری که از نیپل استفاده می کردند در دمای 20 درجه سانتیگراد اختلاف معنی داری در ضریب تبدیل نداشتند اما این مقدار بصورت رقومی با افزایش ارتفاع نیپل اضافه گردید.
در دمای 30 درجه سانتیگراد نیز الگوی یکسانی مشاهده گردید با این تفاوت که اختلاف بین تیمارها از نظر آماری معنی دار بود. علت این نتایج را می توان چنین تقسیم تفسیر نمودکه نوشیدن آب از نیپل ها یک امر غیر طبیعی برای پرنده است و کشش بیشتر گردن و بویژه در مواقع له له زدن موجب آثار زیان باری در افزایش وزن و ضریب تبدیل طیور گوشتی می گردد

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.