گوگرد معدنی پنجمین عنصر فراوان بر روی زمین

  • تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
  • بازدید : ۴۵۸
گوگرد یا سولفوریک عنصر شیمیایی زرد رنگ است که در دمای اتاق به حالت جامد بلوری در می‌آید. این عنصر شیمیایی در دسته عنصر چند ظرفیتی و نافلز قرار دارد و از نظر جرمی 5 عنصر فراوان بر روی زمین است که البته به دو شکل سولفید و سولفات دیده می‌شود. با توجه به فراوانی آن عنصر از گذشته‌های دور تا به امروز در حوزه‌های بسیار زیادی استفاده شده است اما طیف وسیع کاربردهای این عنصر در تولید سولفوریک اسید برای کودهای فسفات و سولفاته، حشره‌کش‌ها و قارچ‌کش‌ها است. حال با توجه به کاربردهای رایج گوگردهای معدنی می‌توانید از آن‌ها در قسمت‌های مختلف مانند کود دهی و یا سم‌پاشی استفاده نمایید. از این‌رو بازار بزرگ کشاورزی ایران قصد دارد اطلاعات کافی در این زمینه را در اختیار شما قرار دهد همراه ما باشید تا بیشتر با گوگرد معدنی آشنا شوید.
ترکیبات گوگرد
اعداد اکسایش معمول در این عنصر به صورت -2 تا 6 است و می‌تواند ترکیبات پایداری با اکثر عناصر به جز گازهای نجیب داشته باشد. در زیر به برخی از این ترکیبات اشاره‌کرده‌ایم:
• پلی کاتیون در گوگرد زمانی تولید می‌شوند که با یک عامل اکسنده ملایم در یک محلول اسیدی قوی باشند.
• سولفیدها: در این ترکیب از واکنش سولفور با هیدروژن، هیدروژن سولفید به دست می‌آید که در صورتی که همراه با آب حل شود می‌تواند یک خاصیت اسیدی ملایم تشکیل دهد. بهتر است بدانید این گاز برای پستانداران بسیار سمی هستند زیرا تأثیر مستقیمی بر روی ظرفیت حمل اکسیژن می‌گذارد و آن را به صورت کلی مختل می‌کند.
• اسیدها: اکسی اسیدها، اکسی آنیون‌ها از طریق سوزاندن به دست می‌آید. به‌عبارت‌دیگر به اسیدی که دارای اکسیژن اکسی اسید گفته می‌شود.
• هالیدها و اکسی هالیدها: این مورد بیشتر در صنایع مدرن استفاده می‌شود SF6 یک گاز با چگالی بالایی است که در ترانسفورماتورهای ولتاژ بالا استفاده می‌شود.
• ترکیبات شامل نیتروژن: یکی از ترکیبات رایج گوگرد با نیتروژن است که با حرارت دادن آن‌ها می‌توان نیترید گوگرد پلیمری تولید کرد. جالب است بدانید این ماده پلیمری حاصل بدون وجود هیچ اتم فلزی دارای خاصیت فلزی است.
• سولفیدهای فلزی: سنگ‌های معدن ماند روی، مس، کبالت، مولیبدن نیکل و فلزات دیگر به صورت سولفید است. این مواد با رنگ تیره‌ای که دارند نمی‌توانند خیلی سریع با اسید و آب وارد واکنش شوند.
• ترکیبات آلی: ترکیبات آلی زیادی از گوگرد استفاده می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از تیول ها مشابه الکل، تیواترها در گروه‌های عاملی، یون‌های سلفونیم، سولفوکساید و سولفون ها و سولفونیک اسیدها در مواد شوینده است.
کاربردهای گوگرد معدنی
کاربردهای گوگرد بسیار زیاد است که در زیر به گوشه‌ای از آن‌ها اشاره‌کرده‌ایم:
• تولید سولفوریک اسید: شکل عنصری این ماده به صورتی است که می‌توان به عنوان تولید مواد شیمیایی دیگر از آن استفاده کرد. جالب است بدانید 80 درصد این ماده بیشتر در حوزه تولید سولفوریک اسید استفاده می‌شود. سولفوریک اسیدها می‌تواند به عنوان کودهای گروهی‌ای قوی تولید شوند. البته در موارد دیگری مانند پالایش نفت، استخراج مواد معدنی و تصفیه آب استفاده می‌شود.
• سایر مواد شیمیایی: این عنصر می‌تواند به صورت کاملاً مستقیم با متان وارد واکنش شود. حاصل این واکنش کربن دی سولفید است که در می‌توان از آن برای تولید سلفون استفاده کرد. البته در مواردی مانند سورفکتانت ها، مواد شوینده و دیگر مشتقات سولفات استفاده می‌شود. جالب است بدانید سالانه بیش از صد میلیون تن کلسیم سولفات آبدار تولید می‌شود.
• کودهای کشاورزی: یک بخش وسیعی از این ترکیبات در حوزه تولید کودهای کشاورزی است که رایج‌ترین آن به صورت ماده معدنی کلسیم سولفات است. این عنصر با شکلی که دارد یک خاصیت آب‌گریزی ایجاد می‌کند به همین دلیل نمی‌تواند به صورت مستقیم توسط گیاه استفاده شود. به مرور زمان باکتری‌هایی که در خاک وجود دارند می‌توانند آن را به یک مشتقات محلول در آب تبدیل نماید و بعد از آن بتواند به راحتی توسط گیاه جذب شود. حال اگر مواد گوگردی به صورت فرایندهای بیولوژیک تولید شوند می‌توانند به‌سرعت جذب گیاه شوند.
• پزشکی: یکی دیگر از ترکیبات گوگرد در تولید دارو است. ابتدایی‌ترین مواردی که از این عنصر در علم پزشکی استفاده شد سولفانامیدهای آنتی باکتریال، پنی سیلین و آنتی بیوتیک ها بودند. البته امروزه در تولید کرم‌های مخصوص برای درمان آکنه نیز استفاده می‌شود.
• قارچ‌کش و آفت‌کش: از گذشته‌های دور از گوگرد معدنی در تولید آفت کش و قارچ کش استفاده می‌شد. بیشترین موارد رایج از این محصول برای از بین بردن آفت‌ها در محصولاتی مانند سیب، انگور، سبزیجات، توت‌فرنگی و محصولات کشاورزی دیگر است با استفاده از این آفت کش ها می‌توان کنترل زیادی بر روی حشراتی مانند هیره و کنه داشته باشید.
نکات ایمنی در خصوص استفاده از گوگرد معدنی
در حالت کلی این عنصر به صورت سمی نیست اما اگر همین عنصر به ضرر در معرض مستقیم هوا قرار بگیرد و به حالت سوخت درآید SO2 تولید خواهد کرد. همچنین اگر در آب حل شود سولفورس اسید و سولفیت را تولید می‌کند که اگر در حجم بسیار بالای باشد می‌تواند به ریه، چشم و حتی سایر بافت‌های بدن آسیب های جدی وارد کند. جالب است بدانید اکثر موجودات زنده مانند گیاهان و اکثر حشرات ریه ندارند حال می‌توان با غلظت بالایی از این اسید مشکلات زیادی را برای آن‌ها ایجاد کرد. ترکیب سولفوریک اسید با SO3 به همراه آب می‌تواند اسیدهایی خورنده تولید کند. سولفوریک اسید از اجزای اصلی در باران اسیدی هستند که می‌توانند ph خاک را به صورت قابل توجهی کاهش دهند و حتی سبب تخریب محیط زیست شوند.
گوگرد معدنی و کودهای شیمیایی
گوگرد به تنهایی دارای خاصیت قارچ کشی هستند و می‌توان با استفاده از آن خاک را ضد عفونی کرد. همچنین بستر کشت را برای محصولات با پایین آوردن پی هاش مهیا کرد. از این طریق می‌توان امید داشت با این ماده محصولاتی پربار و باکیفیت داشته باشید. معمولاً کمبود مواد آلی و خاک‌های قلیایی باعث می‌شود که پتانسیل کلی کار افت کند و محصولات کشاورزی خوبی به ثمر نرسد و پیروی آن مشکلات و بحران‌های زیست‌محیطی ره دهد. حال با توجه به کاربردهای مختلف این عنصر می‌توان بسیاری از این ناهنجاری‌ها را کنترل کرد. ازت، فسفر، پتاس و گوگرد از عناصر رایج برای پرورش گیاهان است. جالب است بدانید با توجه به مهم بودن این عنصر می‌توانید این محصول را به صورت کلوخه‌ای و پودری استفاده نمایید.

مزایای استفاده از گوگرد معدن
گوگرد معدنی در بیشتر کاربردها بوی بدی مشابه بوی یک تخم‌مرغ گندیده را می‌دهد. در زیر به مزیت‌های استفاده از گوگرد معدن در بخش کشاورزی اشاره‌کرده‌ایم:
• در بیشتر مواردی که از این عنصر استفاده می‌شود تأییدیه وزارت جهاد کشاورزی گرفته‌شده است و اکثر محصولاتی که در بازار بزرگ کشاورزی از این عنصر استفاده کرده‌اند دارای تأییدیه‌های لازم هستند.
• به دلیل ارگانیک بودن این عنصر و اینکه از هیچ‌گونه ماده شیمیایی در تولید آن استفاده‌نشده است تولیداتی که از این عنصر استفاده کرده‌اند می‌توانند به عنوان یک محصول ارگانیک باشند. زیرا انجمن ارگانیک ایران این محصول را تائید کرده است. از این‌رو محصولاتی که از ای عنصر استفاده می‌کنند می‌توانند بر روی محصولات خود از لگو ارگانیک بودن استفاده کنند.
• با استفاده از گوگرد معدن می‌توانید به صورت چشمگیری آفت‌های موجود بر روی یک درخت را از بین ببرید. این محصول می‌توانند به صورت کشنده، دورکننده،انگل‌ها، قارچ ها، دفع آفات، حشرات و لاروها باشد.
• در اکثر مواقع می‌توانید از این محصول می‌توانید با آب ترکیب نمایید و به صورت آبیاری قطره‌ای، بارانی و یا حتی آبیاری بهروش‌های سنتی استفاده کرد.
• این محصول می‌تواند به منظور تقویت، قارچ کشی، انگل کشی، آفت کشی، دفع گموز، دفع کرم ریشه، دفع نماتد و اصلاح و ضدعفونی کننده استفاده شود.
• می‌توانید برای درختان خشک و یا نیمه خشک از این محصول استفاده نمایید و بعد از مدتی شاهد جان گرفتن دوباره درخت باشید.
• گوگردهای معدنی دارای رسوبات باکتری فعال است.
• بهترین گوگردها گوگردهایی هستند که بتوانند به راحتی در آب مخلوط شوند. دقت داشته باشید در بعضی از موارد که توسط آتش‌فشان‌ها از سفره های نفتی به روی زمین آمده‌اند و یا برخی دیگر از ضایعات نفتی و یا پسماندهای نفتی استفاده می‌شوند که این موارد به هیچ عنوان کارایی ندارند و توصیه نمی‌شوند.
• برخی از گوگردهای معدنی را می‌توانید به صورت پودر شده استفاده کنید این مواد قابلیت محلول‌پاشی را دارند. در این روش می‌توانید تا 40 روز بعد از اینکه بر روی درختان و یا محصولات زراعی محلول‌پاشی کردید از شر آن‌ها راحت باشید.
• بیشتر گوگردهای معدنی که دارای افزودنی هستند در زمان کوتاهی اثر خود را از دست می‌دهند اما در نمونه‌هایی که به صورت خالص و بدون مواد افزودنی استفاده می‌شود می‌توانند ماندگاری بسیار بالایی داشته باشند. بیشتر آفت‌هایی که می‌توان از این طریق از بین بردن پسیل پسته، سن، کنه، کرم گلوگاه انار، شته، غوزه و موارد مشابه دیگر است. البته می‌توان به بیماری‌های قارچی مانند نماتد، گموز و شانکر اشاره کرد.
• گوگرد معدنی دارای مواد آلی، کلسیم، سولفات گوگرد، عنصر گوگرد، عنصر گوگرد است و منگنز، منیزیم، فسفر، آهن قابل جذب دارد.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.