چگونگی برآورد میزان مصرف ازت در مزارع

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
  • بازدید : ۱۲۸۳
چگونگی برآورد میزان مصرف ازت در مزارع
توصیه های مصرف ازت در مناطق مرطوب در وحله اول بر مبنای عملکرد مورد انتظار از گیاه زراعی و با تنظیم برنامه های مدیریت و محصول قبلی انجام می گیرد. آزمون معتبر و کاربردی ازت خاک برای کشاورزان و مشاوران شرایطی را فراهم می کند که میزان مصرف ازت را در جهت افزایش سودمندی محصول بدون آلوده سازی محیط زیست می توان تغییر داد . مقدار 5 درصد ماده آلی خاک ازت می باشد. از این مقدار می توان جهت تخمین مقدار ازت تکمیلی مورد نیاز گیاه زراعی استفاده نمود .
طبق برآورد تقریبی ، هر سال حدود دو درصد ازت آلی خاک آزاد می گردد. در یک خاک زراعی دارای 5 درصد ماده آلی ، هر سال حدود 112 کیلوگرم ازت در هکتار آزاد می شود. استفاده از این روش برای برآورد ازت مورد نیاز گیاه زراعی موفقیت آمیز نبوده است چون سرعت معدنی شدن ماده آلی در طول زمان بدلیل تغییر رطوبت قابل استفاده خاک دچار تغییر زیادی می شود.
ازت نیترات خاک را در اوایل یا اواخر بهار با نمونه برداری از خاک تعیین می شود. علاوه بر تعیین مقادیر ازت خاک ، کشاورزان بایستی عوامل زراعی موثر بر قابلیت استفاده ازت نظیر سابقه کشت گیاه زراعی قبلی ، استفاده از کودهای حیوانی و هم چنین تاریخ کاشت در نظر بگیرند.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.