کشت مضاعف گندم و سویا

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
  • بازدید : ۱۵۱۱
کشت مضاعف سویا بعد از برداشت گندم در قسمت شمالی ایلی نیوز کمتر عملی می باشد. بهر حال ، تحقیقات جدید امکان کشت مخلوط ردیفی سویا در داخل گندم قبل از برداشت گندم را فراهم نموده است. علفکش های موجود برای کاربرد در گندم که می توانند دوره کنترل علف های هرز سویا را بعد از برداشت گندم طولانی سازند. اگر کشت مخلوط ردیفی با موفقیت انجام شود، این نوع کشت را می توان در مناطق شمالی تر نیز توسعه داد.
مزیت اصلی کشت مضاعف آن است که خاک در طول سال از زمان کاشت گندم در پائیز تا بعد از برداشت سویا در پائیز بعد پوشیده باقی می ماند . کشت مضاعف هم چنین امکان استفاده از نور خورشید رطوبت و عناصر غذایی در طی قسمت عمده فصل رویش و تبدیل این منابع انرژی به شکل مفید برای انسان فراهم می سازد.
تقریبا" 700 هزار هکتار کشت گندم زمستانه ، در وهله اول در قسمت جنوبی ایالت ایلی نیوز بعمل می آید. شواهد فراوان وجود دارد که اکثریت این سطح را می توان کشت مضاعف سویا بلافاصله بعد از گندم نمود. ادواتی برای کشت مستقیم سویا در کاه و کلش و گندم بدون خاک ورزی وجود دارد. افزایش ساخت علفکش های پس رویشی احتمالا" حتی فرصت های بیشتر برای موفقیت کشت مضاعف فراهم کرده باشد.
هر چند عملکرد سویا ممکن است گاهی در فصل خشک ناامید کننده باشد ، کشت مضاعف ثابت کرده است که بسیار عملی و سودمند می باشد. این نوع کشت مضاعف به سرمایه گذاری اضافی نیاز ندارد.
هزینه اصلی آن بذر ، کشت ، علفکش و برداشت می باشد.
کاهش خاک ورزی وکشت سویا در کاه و کلش گندم و کشت مضاعف سویا بعد از گندم دو روش اصلی است که خاک ورزی حفاظتی را می توان با روش خیلی عملی, راحت و اقتصادی پیش برد.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.