کیفیت و کمّیت بذر گیاهان زراعی و تاثیر آن بر تولید

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
  • بازدید : ۱۸۶۱
بزرگترین مشکل کشاورز هنگام خرید بذر ، تعیین کیفیت بذر می باشد.. کیفیت بذر شامل مواردی از قبیل قدرت جوانه زنی بالا ، خلوص رقم زراعی و نسبتا" زیاد عاری از خسارت حشره یا خسارت مکانیکی ، مواد خنثی و بذور علف هرز باشد.
مرحله اساسی در یک زراعت جهت تولید خوب انتخاب بهترین بذر است. کشاورز بایستی همواره در پی انتخاب ارقام بذری باشد که در مزرعه او بهترین عملکرد را داشته باشد. ثابت شده است که افزایش عملکرد گیاه زراعی با انتخاب بذر مناسب بدست می آید. بنابراین برای دستیابی به حداکثر تولید در واحد سطح انتخاب بذر امر مهم و ضروری است. وقتی یک رقم بذر جدید در دسترس کشاورز قرار گیرد اولا" بتدریج سطح زیر کشت رقم قبلی را که نتایج خوبی در تولید داشته کاهش داده و در ضمن امکان دارد نیاز رقم جدید متفاوت از نیاز باشد. کشاورز همواره لازم است ارقام جدید بذر را در مقایسه با ارقام موجود انتخاب کند..
از بذوری با کیفیت بالا هنگامی حداکثر سود منفعت بدست می آید که همراه با عملیات زراعی خوب ، مصرف کود مناسب و مبارزه با آفات گیاهی باشد.
اگر چه در انتخاب صحیح رقم بذر قواعد ثابتی وجود ندارد . بهترین شیوه ،کسب تمام اطلاعات در مورد ارقام جدید قبل از کاشت آنها می باشد. کشت رقم جدید در کرت های کوچک و مقایسه آن با رقم قبلی شیوه بسیار مفید در انتخاب رقم جدید می باشد.
بهر حال گاهی یاقتن بهترین رقم بذری گیاه زراعی برای یک محل اغلب غیر ممکن است. در فرایند تصمیم گیری جهت انتخاب رقم مناسب می توان زمان رسیدن ، میزان عملکرد ، مقاومت به بیماریها و حشرات ، واکنش فصلی ، تاریخ کاشت و کیفیت محصول را در نظر گرفت.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.