تاثیر بذر سویا بر کیفیت محصول تولیدی

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
  • بازدید : ۲۱۱۳
برای تولید بذر با کیفیت بالا بایستی برنامه کنترل کیفیت خوب بذر را اجرا نمود. عدم اجرای این برنامه می تواند منجر به تولید بذور نامرغوب گردد. کیفیت بذر سویا تحت تاثیر چندین عامل در مرحله تولید در مزرعه و قبل از برداشت و یا در طی برداشت ، خشک کردن ، فرآوری ، انبار داری، حمل و نقل و کاشت می باشد. این عوامل دماهای خیلی بالا در طی رسیدن محصول ، نوسانات رطوبت از جمله خشکی ، هوا دیدگی ، کمبود عناصر غذایی ، خسارت حشرات ، حمل و نقل ، روش های غلط خشک و انبار کردن در بر می گیرد.
سیستم گواهی بذر تامین کننده استانداردهای کیفیت بذر مربوط به منشاء بذر، خلوص فیزیکی و ژنتیکی بذر و کیفیت های فیزیولوژیکی و بهداشتی می باشد .
کیفیت بذر تاثیر مستقیم روی موفقیت تولید دارد و سهم قابل ملاحظه در افزایش محصول دهی گیاه زراعی دارد. بذور سویا با کیفیت پائین ، استقرار و تراکم بوته ها در مزرعه را به مخاطره می اندازد . در شرایط کاهش جمعیت بوته ها در واحد سطح کمتر از تعداد توصیه شده در اثر کیفیت نامطلوب بذور سویا ، انجام واکاری لازم خواهد شد و در نتیجه به دلیل این تلفات هزینه تولید و خطرات کاهش سود دهی زراعت افزایش می یابد .
عمل و اثر متقابل همه این عوامل فیزیولوژیکی ، فیزیکی و خسارت حشره و بیماری سهم زیادی در زوال پذیری بذر سویا دارند . زوال بذر یک فرایند طبیعی است که شامل اثر متقابل تغییرات فیزیکی ، بیوشیمی ، فیزیولوژیکی ، سلولی هر بذر می باشد. این تغییرات بنیه و قدرت زیستی بذر را کاهش می دهند و بتدریج موجب مرگ بذر می شوند.
چند نوع عامل بیماریزا نیز بر کیفیت بذر سویا تاثیر نامطلوب می گذارند از جمله Fusarium SPP. Colletotrichum truncatum . Phomopsis Spp.Cercospora Kikuchii. می باشد.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.