میزان فسفر موردنیاز در زراعت چغندرقند

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
  • بازدید : ۱۳۷۱
میزان فسفر موردنیاز در زراعت چغندرقند
اهمیت فسفر در تغذیه گیاه کاملا شناخته شده می باشد. توجه به مکانیزیم جذب فسفر توسط گیاه، حرکت ضعیف آن در خاک هم چنین انباشته شدن آن و ایجاد تجمع فسفری در خاک آلودگی تشعشعی و فسفرسانس اهمیت این عنصر را روشن می سازد.
در خاکهای مختلف سطوح بحرانی متعددی برای فسفر تعیین نموده اند که در آن سطح (بحرانی) نیازی به مصرف فسفر در زراعت چغندرقند وجود نداشته و می توان محصول مناسبی با استفاده از فسفر موجود در خاک تولید نمود. سطح بحرانی در خاکهای مختلف متغیر است لذا داشتن روابط مختلف بین موجودی فسفر در خاک و میزان فسفر موردنیاز می تواند راهنمای خوبی برای کشاورزان باشد.
شرح یافته و توصیه های کاربردی : در قالب طرحی در یک دوره شش ساله با تناوب گندم، چغندرقند در کرتهای ثابت، کرتهائی با میزان فسفر متفاوت ایجاد گردیده است که هم اکنون میزان نیاز فسفری در این کرتها در حال بررسی بوده و در آینده منحنیها و راوبط آنها ارائه خواهد شد. لذا با تجزیه خاک و استفاده از روابط بدست آمده میزان نیاز فسفری زراعت مشخص می گردد. در اراضی سنگین و نیمه سنگین میزان فسفر بحرانی خاک پائین بوده و درحد 8 قسمت در میلیون جوابگوی زراعت چغندرقند برای برداشت معقول می باشد.
اهمیت اقتصادی : مصرف کود فسفره در سطح حدود 200000 هکتار زراعت عمل می گردد چنانکه این امر معقول و منطقی مصرف نگردد موجب خسارت عمده از لحاظ خرید کود، هزینه های کودپاشی و تخریب اراضی می گردد که مصرف بهینه در عین افزایش محصول موجب حفظ محیط زیست و کشاورزی پایداری خواهد شد.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.