اثر زیرشکنی بر روی توسعه و تغییرات کمی و کیفی محصول چغندرقند

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
  • بازدید : ۱۷۰۵
اثر زیرشکنی بر روی توسعه و تغییرات کمی و کیفی محصول چغندرقند
تراکم خاک موجب کاهش نفوذپذیری و عدم توسعه ریشه می گردد که بنوبه خود عامل کاهش محصول بوده و افزایش بیماریها را نیز بدنبال دارد. موضوع فشردگی به دلائل متعدد بوجود می آید که شخم مداوم در یک عمق مشخص، عبور مرور ماشین آلات سنگین و سبک، فرسایش آبی و حرکت مواد از لایه های مختلف به پائین و رسوب آنها در لایه های پائین و هم چنین خاصیت پدوژنیکی خاکها در برخی مناطق را می توان نام برد. از بین بردن فشردگی خاک از اهداف اصلی عملیات زراعی، تولید پایدار محصولات کشاورزی و حفظ حاصلخیزی خاک می باشد. زیرا در خاکهای فشرده نه تنها تهویه ریشه بطور مرتب صورت نمیگیرد. بلکه برای گیاهان ریشه ای مثل چغندرقند مشکلات بیرون زدگی از خاک و افزایش طوقه نیز بوجود می آورد.
روش از بین بردن لایه سخت ازطریق کاشت گیاهان با ریشه عمیق (مثل یونجه)، تغییرات عمق شخم در زمان آماده کردن زمین برای محصولات مختلف بویژه انجام عملیات زیرشکن با ساب سویلر می باشد. عملیات ساب سویلر حتما باید با ابزار مناسب بویژه زیرشکنهای ویژه و در رطوبت مناسب انجام گیرد که موجب کاهش وزن مخصوص ظاهری و افزایش درجه تخلل خاک گردد.
شرح یافته و توصیه های کاربردی : بررسی های نشان داده است که لایه زیرین حدود 3 سانتیمتر مدام در اثر فشار پاشنه گاو آهن فشرده و لایه غیرقابل نفوذی را بوجود می آورد شکستن این لایه باعث افزایش نفوذپذیری خاک می شود. کاربرد ساب سویلر در زراعت چغندرقند در افزایش تخلل و کیفیت خاک مؤثر است. بهترین زمان اجرای عملیات ساب سویلر در زمانی است که رطوبت درحد نقطه پژمردگی قرار دارد و این عملیات قبل از شخم با وسیله مناسب (ساب سویلر مخصوص) و کشنده های قوی انجام میگیرد. معمولاً این وضعیت در اواخر تابستان و اوائل پائیز قبل از بارندگی های پائیزی بوجود می آید.
اهمیت اقتصادی : استفاده از ادوات مناسب در زمانهای مناسب در زراعت چغندرقند نه تنها موجب حفظ حاصلخیزی خاک می گردد، بلکه در نهایت موجب افزایش عملکرد و توسعه پایدار کشاورزی را موجب می شود.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.