کاشت نشائی چغندر قند در مناطق دارای محدودیت شوری خاک و آب

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
  • بازدید : ۲۱۱۵
کاشت نشائی چغندر قند در مناطق دارای محدودیت شوری خاک و آب
در کشور ما علاوه بر مسئله خشکی مسئله شوری نیز یکی از مشکلات محدودیت زراعی است. بطوری که زمینهای شور بیش از چند میلیون هکتار را تشکیل میدهند و قابل استفاده برای زراعت نیستند. از طرفی تعداد محدودی از این زمینها که قابلیت زراعت بعضی از محصولات را دارند، با مشکل آماده سازی بواسطه وجود املاح در بهار مواجه هستند، زیرا این زمینها اغلب سنگین بوده و دیرتر برای عملیات زراعی آماده میگردند. همچنین تاخیر در عملیات زراعی آنها نیز موجب بالا آمدن املاح بر روی سطح خاک میگردد. لذا در کنار بهسازی این خاکها با روشهای مختلف استفاده از روشهایی که فعلاً می تواند موجب تولید و افزایش عملکرد در این زمینها گردد ضروری بنظر میرسد. زیرا اکثر گیاهان زراعی و همچنین چغندرقند در مراحل اولیه رشد به شوری حساس هستند. کاشت گلدانی یکی از روشهایی است که برای رفع این محدودیت بکار می رود.
شرح یافته و توصیه های کاربردی : نتایج حاصله از اجرای طرح با مقایسه کشت نشائی و کاشت مستقیم چغندرقند که به همین منظور در چند منطقه شور اجرا گردیده نشان داد که استفاده از این روش موجب استقرار مطلوب گیاه و افزایش عملکرد می گردد بطوری که در مناطق رویدشت اصفهان مناطقی از آذربایجان شرقی، غربی و ساوه میزان افزایش عملکرد شکر ناخالص در این روش نسبت به کشت مستقیم بیش از 100% می باشد. لذا این روش در خاکهای شور می تواند بعنوان یک راهکار مناسب مؤثر جهت تولید و افزایش عملکرد مورد استفاده قرار گیرد.
اهمیت اقتصادی : باتوجه به افزایش 100% عملکرد شکر در این روش نسبت به کشت مستقیم علاوه بر درآمد بیشتر موجب استفاده بهینه از منابع آب و خاک شور نیز می گردد.

دیدگاه ها

حسین جعفری
۱۴۰۰/۰۱/۲۶ ۱۰:۴۱
بسیار اغراق آمیز نوشتید بیش از ۱۰۰درصد افزایش درآمد توهین به شعور خواننده است آنهم در خاک شور که معلوم نیست شوری آن چقدر است

اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.