ازت مورد نیاز چغندرقند را از چه منبعی تامین نمائیم؟

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
  • بازدید : ۱۴۵۲
ازت مورد نیاز چغندرقند را از چه منبعی تامین نمائیم؟
ازت یکی از عناصر پرمصرف در زراعت چغندرقند است که به صور مختلف توسط کارخانجات تهیه میشود. ازت را از منابع زیادی می توان در اختیار گیاه چغندرقند قرار داد. یکی از منابع موجود در بازار، نیترات آمونیم می باشد. از صفات بارز نیترات آمونیم جذب سریع آن می باشد. سولفات آمونیم یکی دیگر از صور ازت است که خاصیت اسیدی دارد. در اوره با پوشش گوگردی ازت به تدریج در اختیار گیاه قرار میگیرد. مقدار ازت در منابع بالا با درصد متفاوتی وجود دارد. با توجه به خصوصیات شیمیائی خاک می باید منبع ازت مناسب انتخاب و در اختیار چغندرقند قرار گیرد. در تحقیقاتی که در مورد منابع مختلف ازتی انجام گرفته نشان میدهد که در مواردی که رشد سریع جهت پوشش مزرعه مورد نظر است می توان از نیترات آمونیم به جهت جذب سریع آن توسط گیاه استفاده کرد. در خاکهائی که واکنش شیمیائی آنها قلیائی می باشد منابع سولفاتی چون خاصیت اسیدی دارند مناسبترند. منبع سولفاتی نه تنها باعث افزایش شاخص سطح برگ گشته بلکه در خاکهای قلیائی افزایش محصول را بدنبال دارند. پائین بودن شاخص سطح برگ یکی از مشکلات مهم در کشور ما می باشد که باعث کاهش محصول میشود و در مواردی که هدف در اختیار گذاردن تدریجی ازت است SCU (اوره با پوشش گوگردی) مناسب ترین منبع ازت در این گونه موارد است. با اینکه ازت در منابع گوگردی از درصد کمتری برخوردار است ولی عنصر گوگرد نیز از نظر تغذیه گیاه چغندرقند قابل اهمیت است.
شرح یافته و توصیه های کاربردی : در آزمایشات نتیجه گرفته شد که کود ازتی از منبع سولفات بهترین عملکرد نسبت به سایر تیمارها را دارد. بنابراین در صورتیکه جذب سریع ازت مدنظر است از نیترات آمونیوم، در صورتیکه جذب تدریجی مدنظر باشد از اوره با پوشش گوگردی استفاده می گردد.
اهمیت اقتصادی : ازت یکی از مهمترین منابع کودی مورد مصرف در زراعت چغندرقند است که در سطح وسیعی از آن استفاده میگردد. بنابراین باتوجه به زمان مصرف و نوع خاک زراعت شده ، تعیین منابع مورد نیاز تبعات اقتصادی را نیز بدنبال دارد. لذا یافتن بهترین منبع باتوجه به موارد فوق موجب افزایش عملکرد میگردد.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.