اطلاعات مفیدی در مورد فیلتر شنی

  • تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
  • بازدید : ۲۰۵۹
منابع آبی مورد استفاده در این سیستم های آبیاری تحت فشار که از آب چاه ، آب های روان، رودخانه ها ، دریاچه ها تامین می شود ؛کیفیت یکسانی ندارد و گاها دارای ناخالصی هایی مثل ذرات معلق از قبیل ماسه، سیلت، ذرات ریز معدنی ، جلبک و … هستند که باعث گرفتگی ،سایش و آسیب در اجزای سیستم آبیاری شده و شما را ملزم به پرداخت هزینه های فراوان برای باز کردن و تعویض لوله و نازل های مسدود شده خواهند کرد.
یک روش فیزیکی برای حذف ذرات معلق موجود در آب فیلتراسیون دانه‌ای میباشد که سالها مورد استفاده قرار میگیرد و قدمتی طولانی دارد.
فیلتر شنی از نوع فیلتراسیون دانه‌ای است و به شکل مخزن استوانه‌ای از جنس فلز و گاها پلی آمید ساخته میشود که تحت فشار آب بستری از ماسه (شن سیلیسی و یا آنتراسیت) و شن دانه‌بندی شده می‌باشد که با صاف نمودن (فیلتراسیون) فیزیکی آب باعث میشود تا ذرات معلق موجود در آن نظیر ریگ ، گل، پلانکتون ، مواد آلی ، باکتری‌ها و ذرات حاصل در بین ذرات شنها گیر کرده و از آب عبوری حذف شوند. بدنه این فیلترها، از جنس فولاد است و بر اساس استانداردهای معتبر ساخته شده که دارای دو دریچه میباشد یکی در بالای مخزن برای بازدید و دیگری برای تخلیه شنهای کهنه و قدیمی کلیه سطوح مجاور با آب در داخل مخزن دستگاه با دو لایه رنگ اپوکسی برای جلوگیری از خوردگی پوشش داده شده و تمامیه سطوح بیرونی دستگاه با رنگ روغنی رنگ میشود زیرا در مجاورت هوا قرار دارند. این فیلترها فشار استانداردی بین 7-3 اتمسفر را تحمل مینماید . و چنانچه فشار بیش از این مقدار باشد پدیده شیارسازی ایجاد می‌شود.
فیلتر شنی به دو صورت عمودی و افقی ساخته می‌شوند. ارتفاع فیلترهای عمودی استاندارد بین 1/0 الی 3 متر و قطر این فیلترها از حدود 3 تا 5 متر است.فیلترهای عمودی نبست به افقی ارجحیت دارند زیرا در راستای ارتفاع آنها عمل تصفیه انجام میشود. در فیلترهای عمودی و افقی آب از ورودی جانبی بالائی وارد مخزن شده و پس از عبور از دانه های شن یا سیلیس به صفحه ای میرسد که شبکه ای از نازلها نازل روی آن تعبیه شده است آب تصفیه شده پس از عبور از این نازلها از بخش پائینی مخزن خارج میگردد بدین معنی که آب از قسمت بالائی ستون وارد شده و پس از عبور از بستر فیلتر شنی، شن دانه‌بندی شده با خلوص 98% و یک صفحه مشبک با 50 تا 70 عدد پستانک در هر متر مربع که جهت آبکشی و جلوگیری از خروج ذرات شن از دستگاه تشکیل شده است، از قسمت تحتانی خارج می‌گردد.
ذرات شنی که بصورت طبقاتی و دانه‌بندی شده برروی صفحه مشبک قرار میگیرند بر حسب اندازه ذرات معلق در آب تعیین می ‌شوند. ترتیب قرارگیری اندازه این ذرات به ترتیب از درشت به ریز است به این صورت است که از سمت بالای بستر به سمت پایین بستر قرار میگیرند.
هرچه ضخامت بستر فیلتر بیشتر باشد، راندمان حذف مواد معلق در آن نیز بیشتر و راندمان حذف بالا خواهد رفت . فیلتر شنی در عمل ضخامتشان بین محدوده 150-70 سانتیمتر قرار داد. بر اساس فشار روی بستر و قطر ذرات بستر دانه‌ای ، به ازای هر مترمربع از سطح بستر 20-5 مترمکعب آب را در هر ساعت می‌توان تصفیه نمود.
با گذشت زمان در دورههای تصفیه، ذرات معلق موجود در آب در بستر فیلتراسیون وبین ذرات شن رسوب میکنند و بتدریج فرج و خلل بستر را پر می‌کنند.بدین ترتیب با گذشت زمان معینی از شروع بهره برداری بر حسب میزان مواد معلق آب ورودی و کدورت آن ، افت فشار تدریجا در داخل فیلتر افزایش می یابد وراندمان خروج آب کاهش پیدا میکند .
زمانیکه اختلاف فشار فشار سنج روی کلکتور ورودی فیلتر شنی با فشار سنج کلکتور خروجی در حدود 0/5 بار یا 5 متر باشد وقت آن رسیده است که فیلتر با ورود جریان آب به صورت معکوس (Back Wash) مورد شستشو قرار بگیرند و از حالت سرویس خارج شوند. مدت زمانی که برای شستشو صرف میشود بسته به میزان کدورت آب ورودی دارد. و باید آنقدر ادامه داشته باشد که آب خروجی ذلال شده باشد .
اگر این فیلتر شنی درست طراحی شوند ذرات تا 10 میکرون را میتوانند حذف نمایند و همچنین اگر مواد منعقد کننده به آب ورودی تزریق شود حذف ذرات تا 2-1 میکرون نیز امکان‌پذیر خواهد بود. معمولا بازده این سیستم ها حذف 50 تا 60 درصد از مواد کلوئیدی با اندازه 15-10 میکرون است.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.