طول عمر و آبدهی چاه آبیاری به چه عواملی بستگی دارد ؟

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
  • بازدید : ۲۱۸۷
طول عمر چاه کشاورزی بسیار متغیر اسث و به عوامل زیر بستگی دارد :
1- میزان و نوع مواد معدنی یا مقدار رسوبات چاه آب از خصوصیات مهم در طول عمر چاه می باشند.در مناطق دارای آب سخت , مواد معدنی موجب انسداد مسیر های ورود اب به داخل چاه می گرددو در نتیجه ابدهی چاه کاهش می یابد .با انجام اقداماتی می توان این مسیر های بسته را باز نمود و آبدهی چاه را افزایش داد.
2- نوع چاه حفر شده – وقتی عمق چاه حفر شده کم عمق باشد احتمال آلوده شدن آن به آلاینده های سطحی افزایش پیدامی کند.
3-نوسانات سطح آب زیرزمینی – در برخی مناطق سطح آب زیرزمینی در فصل خشک یا در طی سال های خشک افت پیدا می کند و در نتیجه دبی چاه کاهش می یابد یا به طور کامل آبدهی چاه متوقف می شود.با مقایسه محل سطح آب در چاه در فصول مختلف و در زمان های استراحت چاه و ابدهی میتوان شدت این نوسان ها را ثبت نمود.
4-موقعیت جغرافیایی محل حفر چاه - در برخی مناطق عمق حفر چاه زیاد یا کم می باشد.
5- نوسانات فصلی در سطح آب زیرزمینی و تغییرات بلند مدت در سفره آب
در مجموع , جواب ساده ومعقول برای اینکه چه مدت آبدهی چاه طول می کشد تا ابدهی قابل قبول داشته باشد وجود ندارد.با پرسه جو ازسوابق چاه های منطقه می توانید به طول عمر و آبدهی چاه مورد نظر پی برد.
ایجاد شکاف ها در لوله های اب یا سایر تجهیزات یا نشت هوا می تواند موجب کاهش آبدهی یا توقف آن گردد.میزان دبی اب چاه در اثر شرایط فصلی , اب وهوا و سایر عوامل نظیر سن چاه و سابقه استفاده از چاه تغییر می کند.میزان دبی چاه ممکن است تحت تاثیر شیمی اب قرار گیرد. اگر در منطقه تعداد زیادی چاه فعال موجود باشد می توانند به طور دائم موجب افت سطح اب چاه به طور چشم گیر گرددکه این امر بیشتر در شرایط اب و هوای گرم و خشک بوجودمی اید.نزدیک بودن چاه های حفر شده در منطقه نیز موجب افت سطح اب چاه می شود.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.