روشهای مختلف آبیاری لینیر

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
  • بازدید : ۴۷۷۳
دستگاه لینیر طوری طراحی شده است که قابلیت استفاده برای سیستمهای مختلف قطره ای یا تیپ ، بارانی کلاسیک و گان را دارد. در زیر دستورالعمل استفاده از دستگاه برای سیستم‌های مختلف به صورت خلاصه آورده شده است.
تیپ یا نواری
-فاصله نوارها از همدیگر را 6/. متر انتخاب و با پهن کردن آنها زمین را با نوار پوشش دهید . نوارها به عنوان لترالها محسوب می شوند ابتدای نوارها را به لوله 63 میلیمتری وصل کنید . لوله های 63 میلیمتری مانیفولد نامیده می شوند .
-ورودی مانیفولدها حتماً باید به فشار شکنها نصب شوند تا فشار حدود 11-10 متر در ابتدای مانیفولدها برقرارشود.فشار شکنها روی رایزرها نصب شده اند و ابتدای رایزرها به محل مخصوص در کنار اتصالات سریع خط اصلی وصل می شوند .
-چهار قطعه لولة برزنتی که هر کدام دارای طول 25 متر می باشند به یکدیگر وصل می شوند تا طول 100 متری برای خط اصلی ایجاد شود .
-اگر هواگیری برای پمپ لازم باشد هواگیری انجام شده و پمپ راه اندازی شود .
-در صورتی که نوارهای با دبی 4 لیتر در ساعت بر متر استفاده می شود دستگاه قادر است به 9000 متر لوله همزمان سرویس دهد که اگر فاصلة نوارها 6/. متر رعایت شود 5400 متر مربع در یک شیفت آبیاری می شود .
-در این حالت سیستم قادر است 6 میلیمتر در یک ساعت به صورت خالص ( 67/6 میلیمتر درساعت به صورت ناخالص ) به صورت یکنواخت آب وارد خاک کند .
-ساعات آبیاری از تقسیم نیاز خالص آبی گیاه در هر مرحله از فصل رشد برشدت پخش آب خالص به دست می آید .
-با مدیریت شیرهای کنترل دبی نصب شده در کنار فشار شکن ها آبیاری قطعات را کنترل کنید .
سیستم آبیاری بارانی کلاسیک
-چون طول قطعه های لوله برزنتی 25 متر است می توان ، از محل انشعابات رایزرها در کنار اتصالات سریع ، انشعابات لترالهای آبپاش را جدا نمود. همچنین می توان مجموعه مانیفولدها ، لترال ها ، شیر خودکارها و آبپاش‌ها را ثابت و ورودی شبکه آبیاری بارانی را به خروجی خط آبرسان دستگاه وصل نمود.
- اگر آب مورد استفاده مواد معلق و رسوبات کمی داشته باشد برای سیستم های آبیاری بارانی می‌توان از بخش کنار گذر دستگاه استفاده نمود و آب را بدون فیلتراسیون وارد شبکه کرد .
-شبکة آب پاشها را 25× 25 متر انتخاب کنید. یعنی 2500 متر مربع در یک شیفت آبیاری می‌شوند .
-بین محل قرار گیری دستگاه و محل نصب آبپاش‌ها می توان سیصد متر فاصله در نظر گرفت در این حالت مجموع افت فشار در مسیر لوله و در اتصالات حدود 8 متر خواهد بود بنابراین می توان از آب پاش‌هایی با فشار کار حدود 4 بار استفاده نمود .
- در این شرایط و با وضعیت باد متوسط، عمق ناخالص پخش آب حدود 66/14 و عمق خالص پخش حدود 11 میلی متر درساعت خواهد بود . با در نظر گرفتن عمق توسعه ریشة گیاه ، ظرفیت نگهداری آب در خاک ، نیاز آبی گیاه ساعات آبیاری ، دور آبیاری و عمق خالص و ناخالص آب آبیاری را تعیین کنید
-آبپاش VYR 155 در فشار 4 بار قطر پاشش 52 متر دبی 6/2 لیتر در ثانیه دارد . بنابراین از 4 آبپاش بطور همزمان می توان استفاده نمود .
سیستم تفنگی یا گان
-با دانستن عمق ناخالص آب آبیاری و شدت پخش ناخالص 5/12 میلی متر در ساعت ، ساعت آبیاری در هر شیفت را تعیین کنید .

- فشار و دبی موجود تعیین کننده آبپاش تفنگی مورد استفاده در سیستم است برای فشار حدود 4 یا 3/4 بار مناسبترین آب پاش تفنگی آبپاش komet 163 ایتالیایی دو نازله تنظیم شونده با نازل‌های 5 و10 میلیمتری است . این آب پاش در فشار مذکور دارای دبی 6/2 لیتر در ثانیه و قطر پاشش 57 متر است .
-تعدادی آبپاش گان با رایزر و نگهدارنده‌های آن در یک شبکه منظم 25×30 متر مستقر شده و زمینی به مساحت 3000 متر مربع را آبیاری می کنند. شدت پخش ناخالص در این حالت 5/12 میلی متر در ساعت و شدت پخش خالص حدود 3/9 میلی متر در ساعت خواهد بود .
-با دانستن نیاز آبی گیاه ، دور آبیاری و تعداد شیفت‌ها یا قطعات آبیاری را که در یک روز آبیاری می شوند تعیین کنید.
-عمق خالص و ناخالص آب آبیاری را با دانستن عمق توسعة ریشه و ظرفیت نگهداری آب در خاک تعیین کنید.
سیستم آبیاری قطره ای
سیستم قادر است به 9000 عدد قطره چکان 4 لیتر در ساعت به طور همزمان سرویس دهد . مثلاً به 1800 درخت سیب با آرایش 5 × 6 متر و با 5 عدد قطره چکان برای هر درخت . این تعداد درخت، باغی به مساحت حدود 5/5 هکتار می باشد.
لوله های برزنتی را پهن کرده و در صورت لزوم برخی از انشعابات 25 متر را با اتصال رایزرها و بستن شیر فلکه های آنها را کور کنید.
دراین حالت دیگر از مانیفولدها استفاده نشده و خروجی رایزر فشار شکن به ورودی خود شبکه لوله های آبیاری متصل می شود .
استفاده از فشار شکن و شیر فلکه های تنظیم دبی برای رسیدن به فشار و دبی مطلوب الزامی است . فشار مورد نیاز هر قطعه قابل پیش بینی نبوده و لازم است با محاسبات هیدرولیکی تعیین شود . اما پس از تعیین می توان با کالیبراسیون فشار شکن ها به فشار دلخواه رسید . بهتر است برای راحتی و سرعت آبیاری رایزر کنترل فشار و دبی در ابتدای خط شبکة آبیاری قطره ای به صورت ثابت نصب شود .
نیاز روزانه درخت را تعیین کنید . و از روی آن ساعات مورد نیاز آبیاری راتعیین کنید. مثلاً اگر نیاز آبی روزانه درخت 120 لیتر در روز باشد مدت زمان آبیاری 6 ساعت خواهد بود .
پس از هوا گیری پمپ ، سیستم را راه اندازی کنید .
در انتهای آبیاری هر قطعه موتور را خاموش و قطعة تحت آبیاری را عوض کنید.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.