بررسی مقایسه ای آبیاری سنتی و آبیاری هیدروفلوم

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
  • بازدید : ۴۲۳۲
امروزه بیشتر زمینهای زراعی به روش آبیاری سطحی آبیاری می شوند . در آبیاری سطحی کشت اگر طول فاروها 200 در نظر گرفته شود به ازای هر 100 هکتار ، به حدود 5000 متر جوی نیاز است.
بخشی از آب جوی ها بواسطه نفوذ آب در خاک از بین میرود . مقداری از آن در روز تبخیر می شود . در برخی از موارد که کود را در آب حل کرده و به گیاه می رسانند ، با توجه به هرز رفتن آب ، کود نیز از بین می رود.
در نهایت پس از اتمام آبیاری ، تمام آبهایی که در جویها هست از بین رفته و تلف می شود و یک مانع گل آلود باقی می ماند که دسترسی به مزرعه را مشکل می سازد . ولی در آبیاری هیدروفلوم تمام آب مورد استفاده قرارمی گیرد .همچنین خشک بودن سطح مزرعه و عدم وجود پستی و بلندی جویها ، دسترسی به مزرعه را آسان می نماید .
همچنین آبیاری هیدروفلوم نسبت به آبیاری سطحی مساحت کمتری را نسبت به جوی ها در مزرعه اشغال می کند و موجب افزایش سطح زیر کشت می شود و چون آب در یک مسیر بسته حرکت می کند ، امکان انتقال بذر علف های هرز داخل مزرعه و رشد آن ها وجود ندارد و به این لحاظ مصرف علف کش ها را نیز کاهش می دهد .
در آبیاری با جوی کارهای زیادی را باید انجام داد . کندن جوی ها و یا ساختن دیواره برای انتقال آب، نصب سد و آب بند در جایی که زمین کمی شیب داشته باشد و یا جابجا کردن سیفون ها که کارهای مشکل و هزینه بری است . عموماً یک قسمت از سیفون ها به علت گیر کردن حباب هوا خوب عمل نمی کند و به این دلیل مقداری از فاروها آب نمی خورند و آبیاری مجدد آن نیز بسیار مشکل است . در صورتی که در آبیاری هیدروفلوم کار ساده است یعنی فقط کافی است دریچه ها را باز و بسته کنیم .
هیدروفلوم به سرعت و سادگی قابل نصب است سالها تجربه ما برای محصولات مختلف نتایج زیر را بدست داد :
راحتی بکارگیری ماشین آلات در مزارع به لحاظ اینکه مانعی در سطح مزرعه وجود ندارد .
تقریباً 25 تا 30 درصد صرفه جویی در مصرف آب و انرژی.
تقریباً 30 درصد صرفه جویی در مصرف کود ..
تقریباً 10 درصد محصول بیشتر به لحاظ آبیاری مناسب .
تقریباً 40 درصد صرفه جویی در هزینه های کارگری
کاهش مصرف علف کش ها .

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.