تاثیر آبیاری صحیح در عملکرد کشت گیاه افتابگردان

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
  • بازدید : ۱۲۱۲۵
تاثیر آبیاری صحیح در عملکرد کشت گیاه افتابگردان
گیاه آفتابگردان عموما بصورت دیم کاشته می شود اما بر اساس تحقیقات صورت گرفته میتوان گفت شیوه کاشت این گیاه با آبیاری در مقایسه با کشت آن بصورت دیمی بین 100 تا 200 درصد افزایش عملکرد و راندمان داشته است .
افتابگردان گیاهی است که با شرایط اقلیمی و خاک ها سازگاری زیادی دارد .عملکرد های پائین کشت این گیاه ممکن است در اثر عوامل زیر باشد:
عدم کنترل علف های هرز , خسارت آفات وبیماری ها نامناسب بودن تراکم بوته ها در واحد سطح خسارت پرنده، دیر کشت , خوابیدگی, دیر کشت , و تلفات مربوط به برداشت محصول .
بامدیریت این عوامل و استفاده صحیح از آب , متوسط عملکرد 26 هیبرید افتابگردان و ارقام دانشگاه ایالت داکوتای شمالی در استگاه تحقیقات ابیاری کارینگتون در اواخر دهه 1970, عملکرد افتابگردان آبی 3608 کیلو گرم در هکتار بود و درمقابل عملکرد افتاب گردان دیم 1261کیلوگرم در هکتار بود. در زراعت آبی آفتابگردان بیماری کپک سفید موجب کاهش شدید عملکرد افتابگردان می شود.در شرایط آبیاری افتابگردان احتمال خوابیدگی بوته های افتابگردان به خصوص در ارقام پابلند بیشتر است. بخش بزرگی از خوابیدگی بوته ها در اثر خوابیدگی ریشه می باشد چون بار سنگین طبق و فقدان حمایت به علت مرطوب بودن خاک محیط ریشه موجب خوابیدگی بوته ها ی افتابگردان می شوند. جمعیت گیاهی 60 تا 70 هزار بوته در هکتار در کشت ابی افتابگردان با فاصله بین ردیف 75 سانتیمتر توصیه می شود.
زمان واقعی و دفعات آبیاری به پراکنش بارندگی و ذخیره رطوبت خاک بستگی دارد.
افتاب گردان را به هر 14 روز بارندگی یا ابیاری نیازدارد تا عملکرد آن به حداکثر برسد . تامین یک ابیاری خوب در زمان گلدهی یا درست قبل از گلدهی ممکن است بهتراز چند بار ابیا ری باشد.
همه نیاز های غذایی افتابگردان باید برای استفاده بسیار موثر از آب باید تامین گردد. روبینسون از دانشگاه مینه سوتا گزارش داد که افتابگردان به ابیاری با دادن کود ازته کافی پاسخ خوبی می دهد.ازت عنصر غذایی مهم است که همراه با اب موجب افزایش عملکرد می شود.
کمبود آب بین گلدهی و رسیدن ,اثرات نامطلوب بر عملکرد ,بیش از مراحل دیگر می گذارد. مدیریت ابیاری در اوایل گلدهی تا رسیدن محصول اهمیت بیشتری دارد.با ابیاری حفظ رطوبت خاک در 80 درصد ظرفیت مزرعه در مراحل گلدهی و 70 درصد ظرفیت مزرعه در زمان های دیگر مطلوب می باشد.طبق تحقیق به عمل آمده در استرالیا انجام آبیاری 22 روز بعد از نیمه گلدهی موجب30 % افزایش عملکرد دانه و 48% عملکرد روغن دانه گردید.
بهره گیری از اب توسط افتابگردان به تعداد عامل ازجمله رقم , تاریخ کاشت , زمان ابیاری , نوع خاک , حاصلخیری خاک و تراکم بوته ها بستگی دارد.بهره گیری بهینه از اب با سطوح کافی ازت , فسفر و پتاسیم جهت تولید زیادتر در دسترس گیاه قرار گیرد , بدست می آید.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.