دستگاههای آبیاری پاشنه مرکزی ( سنترپیوت ) در مزارع کشاورزی

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
  • بازدید : ۱۶۷۴
دستگاههای آبیاری پاشنه مرکزی ( سنترپیوت ) در مزارع کشاورزی
زمانیکه سیستم سنترپیوت به درستی طراحی شود و مجهز به آبپاشهای با راندمان بالا باشد ، می تواند در منابعی همچون آب ، انرژی ، زمان که در واقع همان منابع پردازش خود هستند، صرفه جویی نماید .
از گونه های مختلف این آبپاش ها می توان بموارد زیر را نام برد :
پاشش در ارتفاع متوسط
پاشش در ارتفاع کم
پاشش دقیق با انرژی کم
راندمان یکنواختی بالای آبیاری که منجر به تولید محصول و راندمان آب مصرفی بالا می شود ، بهترین معیار مقایسه راههای مختلف آبیاری برای مناطق مختلف و محصولات خاص می باشد .
در آزمایشات مختلف محققان روشهای آبیاری LEPA ، MESA ، LESA ، SDI با ۵ نرخ آبیاری ناقص I0 ، I25 ، I50 ، I75 و I100 به صورت نسبت آب تهیه شده به مقدار آبیاری کامل برای گیاهان مختلف مورد ارزیابی قرار گرفته که میزان آبیاری کامل بر اساس ET پتانسیل اندازه گیری شده از ET گیاه مبنا و اعمال ضریب گیاهی محل تعیین می گردد.
طبق تحقیقات صورت گرفته ، عملکرد محصول و راندمان آب مصرفی در نرخ های I25 و I50 تحت روش SDI بیشتر از سایر سیستمهای آبیاری است و در روش LEPA معمولاً بیشتر از Spray ، اما از SDI کمتر است . روند سیستمها در نرخ I100 برعکس و عملکرد محصول و WUE در روش Spray بیشتر از LEPA و SDI است . در نرخ آبیاری I75، نیز این مطلب صادق است .
کاهش محصول در آبیاری های کامل در نتیجة راناف سطحی برای روش LEPA و نفوذ عمقی برای SDI است . در روش SDI با به کارگیری مقادیر کمتر آبیاری نفوذ کم میشود و تبخیر نیز با کاهش سطح خیش شده کاهش پیدا میکند و تنعا آبی که به سمت بالا در حرکت است ، تبخیر می شود.
زمانی که روش LEPA با مسایلی از قبیل شیب کمتر از۱ درصد ، کشت دایره ای ، ایجاد خاکریز فارو ، کنترل رطوبت خاک و سیستم آبیاری مناسب همراه باشد، بیشتر از ۹۵ درصد آب در اختیار گیاه قرار میگیرد .
جهت مدیریت و به دست آوردن راندمان بالاتری از آبیاری Spray نیز باید توجه به نکاتی همچون : نازل هایی با قطرات آب درشت تر ، اجرای نسبتاً کند پیوست برای تهیة‌ آب کاربردی عمیق تر و اجتناب از آبیاری اسپری در شرایط باد شدید را در نظر گرفت .

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.