نکاتی پیرامون آبیاری در کشاورزی

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
  • بازدید : ۲۲۷۹
آبیاری عبارت است از تامین نیازهای آبی گیاهان به طوری که به رشد مناسب برسد. هر گاه مقدار نزولات آسمانی نیاز آبی گیاه را تأمین نکند، باید به آبیاری اقدام شود.
مروری اجمالی به برخی از روش های آبیاری
به هر روشی که بتوان آب را به گیاه رساد و رطوبت مورد نیاز آن را تأمین نمود «روش آبیاری» گفته می شود. مهمترین روش های آبیاری عبارت اند از :
آبیاری قطره ای :
در این روش نیز آب روی زمین قرار نمی گیرد بلکه در شبکه ای از لوله های مشبک و در عمق معینی از خاک جریان دارد و از این طریق در مجاورت ریشه گیاهان قرار می گیرد. آبیاری زیر زمینی در کشور ما رایج نیست و لیکن در مناطق کویری با استفاده از روشی به نام روش کوزه ای آب را به همین شیوه در اختیار گیاه قرار می دهند.
آبیاری نشتی :
این روش به دو صورت آبیاری شیاری (فارویی) و جوی پشته ای انجام می شود. در این روش آب روی تمام سطح خاک جریان نمی یابد بلکه درون جوی یا جویچه (شیار) هایی که در بین دو ردیف کشت قرار دارد محدود شده، به تدریج در کف و کناره های جوی نفوذ می کند و خاک را مرطوب می سازد. گیاهان که به روش ردیفی کاشته می شوند با روش فارویی آبیاری می شوند و گیاهانی که به روش کپه ای یا نشایی کاشته می شوند به روش جوی پشته ای آبیاری می روند.
آبیاری غرقابی:
این روش ساده ترین و رایج ترین سیستم های آبیاری است. در این روش زمین با ایجاد مرز (پشته) به قطعاتی با سطح صاف و بدون شیب (کرت) تقسیم می شود و سپس هر قطعه (کرت) تا عمق لازم پر از آب می گردد. آب آنقدر در کرت باقی می ماند تا تمام آن نفوذ کند. ابعاد کرت به شیب زمین، نوع (بافت) و مقدار آب ورودی و ... بستگی دارد.
آبیاری بارانی :
در این روش : آب به صورت باران به محصولات داده می شود. بدین منظور آب به کمک پمپ در داخل لوله ها تحت فشار قرار گرفته و به شکل قطرات ریز از محل آبپاش ها خارج و بر روی گیاه پاشیده می شود. هزینه اولیه احداث این نوع آبیاری بسیار سنگین است.



آبیاری قطره ای


سیستم های آبیاری


سنتر پیوت


آبیاری بارانی

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.